Is merg uit (soep)mergpijpen gezond?

Vroeger aten we dat uitgesmeerd op een ronde beschuit met wat zout.
Tegenwoordig hoor je er weinig van.
Bevat dit merg veel cholesterol?
Gezond of af te raden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
35.5K

Het beste antwoord

Ik zelf krijg al rillingen bij het idee, maar volgens onderstaande site is het inderdaad zeer gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank
Heel interessant artikeltje :dingen die ik echt niet wist.
Er is zo weinig terug te vinden over merg.
Als kind vochten we erom (daar er maar 1 mergpijpje van 5 cm lengte de soep in ging}
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan, als ik maar niet hoef ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk artikel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De link is interessant

Andere antwoorden (3)

Op toast met wat peper en zout kan ook. Eigenlijk zou daarvoor een minuut of tien, vijftien koken al genoeg zijn maar ik koop mergpijpen primair om te laten trekken voor voor in de soep. Je krijgt er van die lekkere vetogen van op je soep. Heerlijk.

Cholesterol is een vitale stof die je o.a. nodig hebt voor een aantal hormonen en voor je hersenen. Het lichaam is in staat om zelf de benodigde hoeveelheid cholesterol aan te maken. Daarom heeft cholesterol in de voeding een te verwaarlozen invloed op het bloedcholesterol.

Dierlijk vet, en dat zal ook voor merg gelden, bestaat vaak voor de helft uit onverzadigd vet, mocht je je druk maken om verzadigd vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach gezond... de hoeveelheid die je daar van binnen krijgt, is te gering om voor je gezondheid interessant te zijn. echter door BSE wordt afgeraden orgaanvlees (van risicodieren (?)) te eten en merg valt daaronder. Aan de andere kant, sinds BSE 'uitgeroeit' is, gaan er steeds meer stemmen op, orgaanvlees gewoon weer toe te laten.
De een vindt het lekker, de ander moet er niet aan denken. Merg bevat veel verschillende stoffen en die kunnen best bruikbaak zijn voor je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn calorieënbommen, dat wel. En ook als cholestorolleverancier worden ze slechts naar de kroon gestoken door gebakken hersenen. Maar je eet het dan ook niet dagelijks, en voor af en toe zal het wel geen kwaad kunnen..