Hoe voorkom ik salmonella in dit recept?

Hoe voorkom ik de kans op salmonella in dit recept?

Ik zie vaker rauwe eieren in recepten, en ik wil dat eigenlijk niet.

Zijn er manieren om het toch even te verhitten zodat de kans erop minder wordt?
(is echt nodig.. ben vatbaar voor allerlei infecties door medisch onderdrukt immuunsysteem)

Gaarne ervaringstips over hoe om te gaan met rauwe eieren in recepten.

In dit geval bijvoorbeeld Arretjescake. Dat wil ik zooo graag weer eens maken :-))

***
Hoewel de precieze ingrediënten per streek en per recept verschillen, is de basis hetzelfde. De ingrediënten worden gemixt en moeten vervolgens een dag in de koelkast opstijven.

Arretjescake

Wat heb je nodig

350 gr roomboter
400 gr suiker
4 eieren
400 gr biscuitjes
10 eetlepels cacao

Zo maak je het

Laat de boter smelten[niet bruin laten worden]

Mix de eieren met de suiker en mix daarna de cacao er beetje bij beetje erdoor.

Breek de koekjes fijn.

Roer de gesmolten boter door het eimengsel en daarna de verkruimelde koekjes.

Bekleed een cakeblik met folie doe het mengsel in het blik en laat het een dag in de koelkast opstijven.

Snij de cake de volgende dag aan plakjes

***

Dit vind ik dus niet toereikend!!!

Alle tips welkom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt goed, dankjewel voor de uitleg!! Ik ben echt bang voor besmetting met vanalles sinds mijn immuunsysteem onderdrukt wordt, ik mag niet eens naar de tandarts....
Dus het is fijn om te weten dat ik bij koken met een vies ei meer risico loop dan met een schoon ei ;-) en ook dat er gepasteuriseerd ei te koop is!! dat is helemaal de oplossing natuurlijk als ik er aan kan komen :-) nogmaals, ik ben erg blij met uw uitleg :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken alleen arretjescake zonder de eieren.

Het beste antwoord

Ik weet dat je geen eieren hoeft te gebruiken voor dit recept. Ooit ergens gelezen, even zoeken.... Wil je toch ei gebruiken kun je bv bij je bakker vragen naar eipoeder. Hierin is geen salmonella meer vanwege de bewerking (je kunt deze poeder ook bij de 1e link vinden). Als alternatief voor de eieren kan je ook 2 eetlepels vanillevla per ei gebruiken of een pakje gepasteuriseerd ei kopen (zie link 2)

Toegevoegd na 47 seconden:
Oeps, ik zie dat het alternatief ondertussen al gegeven is. Sorry voor het dubbelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind ik niet erg. :-) het is ingewikkeld genoeg om het precies goed te doen ;-) En enthousiasme is ook wat waard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pfff, gelukkig, ik vergeet soms om eerst alle antwoorden te bekijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tip over vanillevla is geweldig... heeft gisteren mijn cake gered :-)

Andere antwoorden (10)

Je hebt tegenwoordig salmonella vrije eieren te koop. Toch zou ik, gezien uw problemen met uw immuunsysteem, geen onnodig risico willen nemen en geen rauwe eieren consumeren. Kies dan liever voor een ander recept, waar of geen eieren in gaan, of waar de eieren worden verhit. Er zijn genoeg smakelijke alternatieven, voor de cake die u heeft uitgekozen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik eet NOOOOOIT rauwe eieren... maar een recept van arretjescake... dat MOET ik gewoon een keer maken... nostalgie weet u...
Kan mij voorstellen dat je niet graag met rauwe eieren werkt.
Kijk eens op onderstaande site over eieren. Zeer interessant. Je antwoord op je vraag vind je er ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben benieuwd naar het antwoord. Ik heb wel alvast een kleine tip: gebruik biologische eieren, schijnt dat je dan minder kans hebt op salmonella.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige supermarkten verkopen eiwit en eidooiers apart van elkaar in verpakkingen. Deze ei-onderdelen zijn gepasteuriseerd.
't Kost wat meer, maar misschien is dat een idee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als alternatief voor de eieren kan je ook 2 eetl. vanillevla per ei gebruiken of i.p.v. eieren roomboter gebruiken. Ook kan je pakjes gepasteuriseerd ei kopen.

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik ben ook geen voorstander van rauwe eieren en ik maak hem als volgt; (iets lijnvriendelijkere variant)

Ik laat 400 gr. dieetmargarine smelten of gewoon zacht worden en bekleed een cakevorm met bakpapier of huishoudfolie.
Dan mix ik de boter met 350 gr. basterdsuiker, 1 zakje vanillesuiker, 10 eetl. cacaopoeder en 4 eetl. vanillevla.
Soms doe ik er wel eens koffiepoeder bij, is ook lekker.
Mixen tot het een egale, gladde massa is. Ik doe dan 400 gr.
biscuitjes in de keukenmachine of in een theedoek en breek ze in fijne stukjes. Dan roer ik de koekstukjes door het botermengsel. Ik vul de cakevorm hiermee, druk het goed aan en laat het 1 nacht in de koelkast staan. Hij is echt lekker maar zal nooit zo smaken als vroeger want het originele recept daarin werd hard frituurvet gebruikt.

Ik heb ook eens chocoladekoekjes ( die van Pim`s) met sinaasappelvulling gebruikt en door het botermengsel nog een scheutje sinaasappellikeur gedaan. Ik had toen de koekjes heel gelaten, de bodem ermee belegd, daarop creme en zo met laagjes koekjes en creme opgebouwd.De koekjes met de chocokant naar boven. Bovenop afgewerkt met plakjes sinaasappel, enkele koekjes en af en toe een toefje verse munt. Zag er leuk uit en smaakte heerlijk.Kwam vooral door de vulling van de koekjes.
amc
13 jaar geleden
Hallo Krakkemik,
Er is gepasteuriseerd ei te koop in de (professionele groot-) handel. Maar het is/was (?) ook te koop bij de supermarkt. Vraag er naar in de winkel. Gepasteuriseerd ei (het is verkrijgbaar als "heel ei", "eiwit" en "eigeel", dus heel makkelijk) is salmonella-vrij en toch rauw. Het nadeel van de professionele verpakking is, dat het in hele liters wordt verkocht, beetje veel voor het recept dat je wil maken. Invriezen van het restant is niet zo'n beste optie, ook weer ivm het bederf. In de supermarkt heb ik het wel eens gezien in klein verpakking in het koelvak. Succes ennuhh... laat maar weten wanneer de Arretjescake klaar is, het is ook een recept uit mijn jeugd !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gepasteuriseerd ei is meestal bij de groothandel wel te koop (Makro, Sligro). Ik meen me te herinneren dat de Jumbo en de grotere AH's dat ook verkochten. Maar je kunt ook zelf eieren pasteuriseren, al is dat wel arbeidsintensief...
Voor de beschrijving zie deze link:

http://eetschrijven.blogspot.com/2007/10/zelf-eieren-pasteuriseren.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gepasteuriseerde eieren moet je gebruiken. In het koelvak bij de Jumbo. Ik gebruik deze altijd als mijn oma op bezoek komt en ik wil iets maken met eieren ben toch bang dat het anders verkeerd gaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ZONDER EIEREN.

Mijn moeder maakte altijd arretjecake en mijn zoon
doet dat ook nog altijd als hij een feestje geeft.

Maar in onze optie horen daar helemaal geen eieren in.
Nooit gedaan.

IK heb een site gevonden met 108 arretjescake recepten en zie daar zelden een ei bij staan.

Kies er een uit en geniet!

http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=arretjescake&type-recepten=recept
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk altijd uit met eieren, hoewel salmonella erg weinig voor komt in eieren is de kans er wel.

Idd bij groot markten kan je gepasteuriseerd eigeel en eiwit kopen ook is er Ei fix dat is heel ei geklutst.

Een ei even verhitten geeft geen garantie op een gelukt recept, de stuctuur veranderd en je specie is dan waardeloos voor het recept.