Hoe kan ik "frietjes" bakken zonder aardappelen te gebruiken?

Mijn zoontje is allergisch aan aardappelen en ik zou graag eens "frietjes" bakken voor hem die zo veel mogelijk smaken als échte krokante frietjes, maar die niet van aardappel gemaakt zijn. Welke groente (of fruit?) zou ik hier voor kunnen gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien met cassave?
Ik ken in elk geval wel cassavechips. En als ik met google zoek op cassave en friet, dan verschijnen er allerlei recepten.
Ritsuka
9 jaar geleden
In de winkel heb je groente friet en chips, moet je even op de zak kijken wat ze daar gebruikt hebben

Antwoorden (7)

Je zou het kunnen proberen van andere knollen zoals de knolselderij echter wat betreft de smaak!!!!!

Smaak is verschillend en er zijn mensen (zoals ik) die het lekker vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de tip! Krijg je dat dan ook krokant?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, gewoon hetzelfde als bij de aardappel, goed droog aan de buitenzijde en ze worden ook net zo krokant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En het smaakt iets anders als friet van aardappels maar ik denk dat hij het wel heel erg lekker en leuk vind. Lief dat je dat gaat doen!
Dit kan met kikkererwtenmeel!

BEREIDING:
1 Breng een half liter water met de kokosolie en een scheutje olijfolie aan de kook.
2 Doe de kikkererwtenmeel in een keukenmachine (ik gebruik de Magimix 4200XL) en voeg beetje bij beetje de overige 500 ml water toe tot je een mooi glad beslag krijgt.
3 Als het overige water met de kokosolie intussen al kookt dan voeg je het kikkererwtenmengsel toe gebruikmakend van een fijne zeef om de grove stukjes eruit te filteren.
4 Laat het geheel al roerend zachtjes, op de kleinste vuur, pruttelen totdat het geheel goed indikt.
5 Het is niet de bedoeling dat er klontjes ontstaan, maar gebeurt dit toch (en ik heb altijd pech) dan gooi je het mengsel na de kooktijd nog eens in de keukenmachine, of je gebruikt een staafmixer om het mooi glad te krijgen.
6 Bekleed een ovenschaal met bakpapier en giet vervolgens het kikkererwtenmengsel erin. Strijk het glad met een natte lepel.
7 Zet de ovenschaal voor tenminste 6 uur in de koelkast. Zelf heb ik het 5 uur laten koelen en opstijven, waaronder 4 uur in de koelkast en 1 uur in de vriezer.
8 Haal daarna de schaal uit de koelkast, haal voorzichtig het deeg eruit en snijd er frietjes uit. Snijd ze iets kleiner dan gebruikelijk want tijdens het bakken zetten ze nog iets uit. Dep ze eventueel droog met een schone theedoek.
9 Verwarm een diepe pan met de ontgeurde kokosolie, als de olie goed heet is frituur je de frieten tot ze goudbruin zijn.
10 Laat ze uitlekken, bestrooi ze met fijn keltisch zeezout (de grove werkt hier niet) en serveer ze met mayonaise of veganaise.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Da's een mooi recept! Dank!! Ben wel niet zeker of hij kikkererwten mag eten, moet dat de volgende keer bij huidtesten laten testen. Ik durf het risico niet zomaar nemen. Hij is ook allergisch aan kokos(olie). Kan die kokos door iets anders vervangen worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kikkererwten smaken wel minder als "echte frietjes".
Geen idee of zoete aardappel wel kan. Maar daar kun je ook frietjes van bakken
anneliez
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed idee. Op zoete aardappel is hij nog nooit getest geweest. Neem ik mee bij de volgende reeks huidtesten!
Castle
9 jaar geleden
+ anneliez
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Frietjes van bataat zijn erg lekker, dus als hij deze wel kan eten, is dat inderdaad een heel goed idee.
Onder meer van koolraap en knolselderij (de combi is ook lekker).

Zie hier voor een recept:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R853292/frites-van-koolraap-en-knolselderij

Of van zoete aardappel (dat is een groente, geen familie van de aardappel)
http://www.culy.nl/recepten/gegarandeerd-knapperige-frietjes-van-zoete-aardappel-heerlijke-dip/

Van de Yam kan het ongetwijfeld ook, of cassave (maken ze ook chips van, is waarschijnlijk beter knapperig te krijgen nog dan bijv. de koolraap en knolselderij).

Of wat denk je van de aardpeer? (http://www.culy.nl/recepten/gegarandeerd-knapperige-frietjes-van-zoete-aardappel-heerlijke-dip/)

Mag hij wel alle groente trouwens, en peulvruchten? Als de groente die hij mag ook maar beperkt is, dan is het misschien handig als je aangeeft wat hij wel en niet mag, zodat je gerichtere adviezen kunt krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is blijkbaar ook een commercieel product op de markt, verkrijgbaar bij in elk geval een aantal supermarkten. Gemaakt van onder meer witte bonen, wortel en maïs. Bij allergieën natuurlijk even goed de ingrediëntenlijst nalezen, maar dat deed je toch al. Als je zoon het niet mag, brengt het je misschien wél weer op ideeën: https://www.groentefriet.nl/

Toegevoegd na 10 minuten:
De smaak zal wel altijd verschillen natuurlijk, ik denk dat cassave nog het meest een aardappel-achtige smaak heeft.

Maar zou het veel uitmaken dat het lijkt op aardappelsmaak, qua friet? Als hij het lekker vindt, en het lijkt een beetje op de friet die anderen ook eten, dan vindt hij het al erg leuk waarschijnlijk.

Toegevoegd na 20 minuten:
Oeps, ik heb bij de aardpeer per ongeluk de link naar het zoete-aardappel recept nog een keer geplaatst. Dat had deze moeten zijn: http://chickslovefood.com/tag/frietjes-aardpeer/

Als goedmaken dan nog een link voor casavefriet (http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=322819) en iets met taro, een knolsoort waar ik nog nooit van had gehoord maar waar je blijkbaar ook goed frietjes van kunt maken: http://www.volrecepten.nl/r/friet-zonder-aardappels-maak-kennis-met-de-taro-5653517.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke tip die kant en klare groentefriet, ik ga dat ook eens proberen, mijn zoon heeft graag friet, maar de rest van het gezin is er niet dol op..
Inderdaad: zoete aardappel, gewoon schillen en snijden in de vorm van friet, even zouten en dan frituren, heerlijk!

Je kunt ook pastinaak zo snijden dat het frietjes worden, deze bakken in de oven.

Ik neem aan dat hij ook graag chips wil eten:
Pastinaak is ook prima voor chips te gebruiken: schillen en dan hele dunne stroken maken met een dunschiller, deze wat kruiden met zout/peper/chilipeper en bakken in de oven met wat olie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan een knol soort gebruiken en pompoen soorten maar het hankt er wel af hoe je ze frituurt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook lekker wortelreepjes door tempura beslag en dan frituren dit kan je met alle stevige groenten maken ,heel lekker en ook nog eens vol vitamientjes