In Duitsland wordt de zuurkool aangebraden in Ganzenreuzel en dit geeft die aparte smaak eraan. Dus als je hieraan kunt komen heb je hem precies zo. De Duitsers houden ervan hun kool in reuzel aan te smoren en daar is het ook nog overal te koop. Hier moet je het vaak bij de echte slager bestellen of via internet laten komen bij specialiteiten shops.
Je maakt het zo;

Smelt de reuzel in een pan en laat hierin, als het heet genoeg is, een gesnipperde ui aansmoren en doe hier dan de zuurkool bij. Even flink laten doorstoven. Met ½ theel komijnpoeder of zaadjes, wat suiker, zout, peper,jeneverbessen en een laurierblad kruiden. Witte wijn erbij gieten (ca. !/8 ltr)en op laag vuur zetten. Duitsers leggen er nu vaak een Eisbein (varkensknie)op en laten die mee garen. Aan jou de keus, in elk geval deksel erop en laten smoren tot je het genoeg vindt. Met zo`n Eisbein erop wordt het al 30 min. gegaard, het eisbein wordt dan omgedraaid en dan wordt er nog eens zeker 3 kwartier verder gegaard. Als het klaar is kun je evtl. nog wat binden met wat aardappelzetmeel (aanroeren in wat witte wijn) of er wordt een gerapt aardappeltje in mee geroerd en even iets gaar gemaakt, dit bindt ook iets. Meestal is de zuurkool echter droog en al het vocht verdampt. Ze eten hier dan puree of pellkartoffeln bij, of gewone gekookte aardappelen.
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Ben je mal! Zuurkool is heerlijk en je hoeft toch geen reuzel te gebruiken.Ik denk dat ze daar ook wel van afgestapt zijn nu, want alles moet toch goedkoper. Alleen de traditionele keuken zal ze zo nog bereiden en daar betaal je ook voor!Het gaat net zo goed met bakboter hoor, wij zijn alleen gewend er stamppot van te maken en zo maak je hem ook lekker 'los' bereid. Hier doen ze er nl. meestal de geijkte zout, peper en jeneverbessen bij en that`s it. Alleen de kümmel ( komijn) geeft er al een aparte lekkere smaak aan en komijn maakt kool goed verteerbaar ook nog eens. Je kunt er trouwens ook een thee-ei gevuld met komijnzaadjes, jeneverbessen, 2 kruidnagels en een laurierblad, in hangen/leggen. Het gaat om de smaak en zo hoef je niet te 'vissen' naar je jeneverbessen vooral.