Waarom moet bloem altijd eerst gezeefd worden en welke zeef kun je hiervoor het best gebruiken?

Ik zie nooit geen klonten in de bloem. Toch schijnt het een bepaald effect te hebben. Kun je het beste een ronde zeef of een puntzeef nemen of maakt dat geen verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

Je moet bloem zeven om er lucht door te krijgen, hiermee wordt het deeg luchtiger. Een puntzeef is handig om te passeren, dus om er vloeistof uit te laten lopen.
Voor meel is een ronde zeef handiger omdat hier meer meel in past en er eerder doorheen loopt. Het werkt dus sneller.Ik zeef de bloem altijd door de zeef boven een wijde kom te houden en er dan met de zeef in mijn rechterhand met de rand van de zeef tegen mijn linkerhandmuis te tikken.Gaat snel en luchtig.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je het door de zeef haalt merk je vaak dat er wel kleine klontjes inzitten en daar wil je je gebak toch niet door verpesten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zeven maakt de bloem ook luchtiger, want in een pak zit het een beetje op elkaar geperst.
Ik vermoed dat een ronde zeef het beste is omdat je daarmee de bloem het beste uit kunt schudden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speciaal als je nooit geen klonten ziet, moet je het zeven,om ze er uit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een gewone keukenzeef. Maak ronddraaiende bewegingen boven een grote kom. De bloem wordt hierdoor 'uit elkaar' geschud, dus wordt het veel luchtiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten alle reeds gemelde punten in voorgaande antwoorden, is zeven ook bedoeld, om event. meelwormpjes/meelmijt of andere ongerechtigheden uit de bloem te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeef mijn bloem met een knijp apparaatje. Als je in google: knijp bloem zeef intikt is het tweede plaatje een exemplaar van mijn zeef. Hij is niet zo groot dus je moet meerdere keren bloem erin scheppen. Door de draaiende beweging van de schoepjes wordt de bloem extra luchtig. De rand voorkomt dat de bloem je hele keuken wit onderstuift.

Muffindeeg (enige waar ik het ooit ben tegengekomen) hoeft niet klontvrij te zijn. Het lijkt daarbij dus minder van belang of de bloem gezeefd is. Heb mij altijd afgevraagd wat daar het voordeel van zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben wel nieuwsgierig.... zou je het verschil proeven van het eindproduct als bloem wel of niet gezeefd is? Ik denk het niet. Wellicht het uitproberen waard?

Vermoedelijk is het nog een gewoonte uit de tijd dat bloem nog verontreiningen erin kon hebben. Ik denk dat de tegenwoordige bloem al in de fabriek voldoende gezeefd is.

Toegevoegd na 6 minuten:
op horeca sites lees je dat het is om verontreingingen te verwijderen, én om de bloem luchtiger te maken zodat de ingredienten beter mengen.

de volgende keer dat ik bak ga ik het uitproberen wat het verschil is.