Waarom zijn gebakken aardappeltjes in een restaurant nooit vet?

Hoe doen ze dat? Ik moet ze altijd ontvetten in keukenpapier en dan nog zijn ze vet. Hoe doen ze dat in restaurants?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik heb ze wel eens heel vet gehad in een restaurant. Zo vet dat er een laagje gesmolten boter onderin het bakje lag. Dan doe je het thuis toch beter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit kan thuis wel hoor! gewoon je pan eerst echt goed heet laten worden... dan de olie goed heet laten worden.. en dan pas een kluitje boter toevoegen, en de aardappeltjes... snel heen en weer schuiven in de pan... op gooien... alle kanten dicht schroeien... dan het vuur iets lager na een paar minuten. Het gaat je vast lukken hoor! smakelijk... :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij zijn ze eigenlijk nooit vet, maar geen idee wat ik dan zo anders doe dan anderen. Minder olie gebruiken denk ik.

Het beste antwoord

In restaurants worden (als het restaurant tenminste van enige kwaliteit is) verse, zelfgekookte aardappels gebruikt.
Ik weet niet of jij dat ook doet, maar als jij voorgekookte aardappels koopt in de supermarkt dan kan dat de reden zijn waarom het jou niet lukt.

Als je voorgekookte aardappels bakt duurt dat veel langer, omdat ze nog niet goed gaar zijn.
Daarom kan je ze niet op een hoog vuur zetten, ze zouden dan verbranden voordat ze echt goed gaar zouden zijn.
Zelfgekookte aardappels daarentegen, zijn gaar en hoeven alleen nog het "gebakken laagje" te krijgen dat ze zo smakelijk maakt.
Even in een hete pan en ze zijn klaar, waardoor ze direct dichtschroeien en daarom niet teveel vet opnemen, zoals in bovenstaande antwoorden al werd genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, dit klinkt heel logisch! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het ook! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voorgekookte aardappels bakt duurt dat veel langer, omdat ze nog niet goed gaar zijn. Hoe kan dat voorgekookte aardappels minder gaar zijn dan rauwe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voorgekookte aardappels die je in de winkel koopt (CelaVita spul) zijn kort voorgekookt. Als dat niet zou gebeuren zouden de aardappels giftig worden, want dat doen rauwe, geschilde aardappels nu eenmaal als je ze niet in water bewaart.
Hoedanook, ze zijn dus niet goed gaar.
Als je zelf je eigen aardappels kookt alvorens ze te bakken, dan kook je ze helemaal gaar.
Daarom zijn ze beter gaar dan de voorverpakte aardappelschijfjes of krieltjes van bijvoorbeeld bovengenoemd merk.

Andere antwoorden (10)

Volgens mij bakken ze aardappels in een restaurantkeuken in een mengsel van olie en boter, en dan op heel hoog vuur : ze hebben daar van die giga-gasvlammen in enorme pitten, dus het wordt echt loei-heet.
Dan schroeit het snel dicht, waardoor het vet er niet in kan zuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bak ze in n hete pan,niet teveel boter of olie.regelmatig omscheppen,erbij blijven.zout pas toevoegen als ze bijna klaar zijn.niet teveel tegelijk in de pan doen,ze hebben ruimte nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 ruimte bij het bakken in de pan heel belangrijk.
zelf heb ik dat probleem niet.

zorg dat je altijd een gloeiendhete pan hebt en de boter al zijn grote bellen kwijt is. Hou de aardappelen in beweging.

Zorg dat je niet teveel boter in de pan hebt, je kan er altijd nog wat bijvoegen.

De koks in restaurants hebben meestal ook een opleiding gevolgd en alle technieken geleerd. Sommige dingen blijven voor mij ook een raadsel.

Blijven proberen en het lukt vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bak mijn aardappels altijd rauw,dat vind ik nog steeds het lekkerste.
En gewoon met bak en braad vloeibaar van de aldi.
Maar de aardappels moeten ruimte hebben bij het bakken,en je moet erbij blijven.
Zout en peper en paprika poeder die gaan erop bij mij,gelijk al in het begin.
En als ik een ui bij in mee bak ,dan pas de laatste 10 minuten.
Hooguit de laatste 5 minuten heel even de deksel erop om ze goed gaar te laten worden.
Ze zijn stevig,en ik kan niet zeggen echt vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de Oesterbar in Amsterdam zo;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn al voorgebakken en daarna in een oven opgewarmd als een tafel (gerecht) mee mag.

Dit is de enige echte reden, tenzij je in een heel duur restaurant gaat eten dan is het idd een miks van olie (voor de hitte) en boter (voor de smaak)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mix :)
Ik heb eens meegedraaid in de keuken van een restaurant waar ze op een hele grote gladde plaat gebakken werden. Dus ook veel ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In restaurants worden aardappelschijfjes in massa gebakken en warm gehouden in een oven.Dan trekt overtollig vet erin of verdampt.

Zelf doe ik aardappelschijfjes altijd in de oven,een beetje olie op de bakplaat..schijfjes erop leggen en ook met een kwastje wat olie erop doen,wat zout erover strooien en circa 20-25 minuten op een graad of 220 bakken...
dan zijn ze ook niet vet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak zijn het gare aardappeltjes die ze gebruiken, ze gaan slechts nog eventjes in de hete olie of boter op hoog vuur. Vaak doen ze er dan nog wat verse kruiden als bieslook over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lekkerste gebakken aardappels krijg je als je ze in varkensreuzel bakt!
Voorgekookte aardappels koud laten worden, in schijfjes van
ongeveer 1 cm. dik snijden en die in de hete reuzel doen , niet te veel tegelijk, en op een hoog vuur bakken. De smaak die je door de reuzel krijgt, is ongeevenaard. In mijn restaurants vroeg niemand naar frites, alleen naar gebakken aardappels.