Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat mosselen soms blank vlees hebben en ook vaak oranje vlees???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tussen oranje en witte mosselen is er noch smaak- noch kwaliteitsverschil. Vaak wordt er verteld dat het kleurverschil te wijten is aan het geslacht van de mossel. Vrouwtjes zouden oranje zijn en mannetjes wit. Dit is echter een fabeltje. Net als bij mensen heeft het te maken met genetische verschillen. De ene heeft wat meer pigment dan de ander.

blijkbaar is het dus gewoon genetisch bepaald en en heeft het geen oorzaak.
het zou leuker zijn geweest als vrouwtjes echt oranje waren en mannetjes wit, maarja...!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De kleur van het mosselvlees verschilt van blank tot oranje. Vaak wordt er verteld dat het kleurverschil te wijten is aan het geslacht van de mossel. Vrouwtjes zouden oranje zijn en mannetjes wit. Dit is echter een fabeltje. Net als bij mensen heeft het te maken met genetische verschillen. De ene heeft wat meer pigment dan de ander. Deze kleurvariatie hangt samen met de dikte van de schelp. Dikke schelpen laten weinig licht door en bieden daarom blanke mosselen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleur van het mosselvlees verschilt van blank tot oranje. Deze kleurvariatie hangt samen met de dikte van de schelp. Dikke schelpen laten weinig licht door en bieden daarom blanke mosselen. De kleur is echter niet belangrijk voor de smaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik permitteer me een antwoord, (soort grapje) waarmee ik mijn nickname eer aandoe..
Sommige zijn koningsgezind en andere vinden het wel mooi geweest met de Oranjes..
Kom maar op met die minnetjes..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding