Hoe kunnen we onze smaak beter ontwikkelen?

Het meeste smaak ons niet meer zo, dan moeten er smaakversterkers worden toegevoegd om iets te kunnen laten smaken. Zoals bijvoorbeeld zout ook een smaakversterker is.
Maar ook als we daar weer aan gewend zijn moeten er nog meer worden toegevoegd.
Uiteindelijk heeft het ruwe product bijna geen smaak meer voor ons.

Maar hoe kunnen we weer onze smaak beter gaan ontwikkelen en het pure kunnen gaan waarderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat het anders zou moeten zijn. Aan de meeste voedingsmiddelen ( groente-vlees-fruit enz.) zit practisch geen smaak meer, omdat het allemaal binnen de kortste tijd consumtierijp moet zijn, en er veel gemanipuleerd is, om het aan te passen aan de consument. Neem eens een tomaat,die lekker in zijn eigen tempo in een eigen tuintje in de zon groot gegroeid is, dat smaakt pas naar tomaat. Maar die smaak zijn de meesten van ons allang vergeten , of kennen hem niet. En een scharrelkipje dat een paar mande in alle rust heeft rondgebaggerd bij het varken in de vrije natuur. Dat zijn pas smaken als die op je bord liggen, en dan heb je geen smaakversterkers nodig.
Ik denk dat het practisch niet meer mogelijk is om dit op grote schaal te verwezenlijken,De individu die de mogenlijkheid heeft om zijn voeding bij de kleine boer te kopen, is een gelukkig mens. Hij kan de "ware smaak"nog proeven. Verder zal het een utopie zijn om de grote massa weer terug te brengen naar die goede echte smaak, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door niks anders (kunstmatigs, met toevoegingen) meer te eten. Als je dan ook niet rookt en vooral ook van sterke smaakmakers als suiker af weet te blijven, ga je op de lange duur (en dat is echt wel langer dan een weekje ofzo) weer wennen aan de smaken die je dan nog binnenkrijgt en ze op den duur ook waarderen, zoals je altijd een nieuw voedingspatroon kunt aanleren en nieuwe smaken kunt leren waarderen. Voor sommige smaken echter kan dat wel ettelijke maanden tot weken duren, afhankelijk van hoe vaak je ze krijgt.
En lang niet alle toevoegingen zijn schadelijk of gevaarlijk ; zout bijvoorbeeld is niet voor niets altijd al een buitengewoon geliefde en waardevolle toevoeging geweest ; ik zou het niet eens zonder willen probéren. Zelfs als je gewend bent aan de pure zouteloze smaken, zul je voorkeur voor iets hartiger eten blijven houden. Maar inderdaad heb je daarvoor dan wel minder zout nodig, en dat is zeker een voordeel.

Domweg volhouden dus, en dat betekent ook NOOIT meer kant en klaar voedsel eten, want dat is eigenlijk ALTIJD te zout. Ook geen bewerkte producten dus als worst of salades of brood ! In de praktijk zal het nog een hele toer worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen niet meer kruidenverpakkingen kopen. Alles vers koken en zo veel mogelijk groenten van het seizoen gebruiken.

De eerste tijd zal je het eten flauw en laf vinden, maar naar verloop van tijd proef je de ingredienten steeds beter.

Als volgende stap kan je dan voorzichtig kruiden gaan toevoegen (liefst vers, anders gedroogd of bevroren).

En goede basisproducten gebruiken. Een biefstuk van de biologische boer smaakt echt anders dan het 'biologische' biefstukje van de AH.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen mijn eet- en kookervaring moeten we stoppen met dingen te voegen en juist alle dingen weer puur gaan proeven, even wennen, maar na tijdje ga je de producten echt om hun eigen typische smaak waarderen.
Wat de meest bekende, maar goede ervaring is,als je wanneer je zwanger bent geen zout meer mag. Mijn laatste zwangerschap is 24 jaar geleden,maar sindsdien eet ik zonder zout, en echt het smaakt veel beter.
Natuurlijk zijn er echt zaken die beter smaken met een (snufje) zout of andere kruiden maar dan in in beperkte mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens mijn zwangerschap, 43 jaar geleden at ik zoutloos en nu nog zoutarm. In die tijd heb ik de smaken van allerlei andere dingen leren waarderen.
Wij doen overal zoveel zout en suiker in, dat de echte smaak van zaken wordt weggemoffeld.

Ik vind niets zo erg als dat mensen in mijn zorgvuldig op smaak gebrachte soepen, zonder proeven maggi beginnen te strooien.

Begin dus eerst maar zoutarm en suikerloos te eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door om te beginnen geen fabrieksvoedsel meer in huis te halen en in plaats daarvan zoveel mogelijk verse basiswaren gebruiken maar dat mag ook uit de (diep-)vriezer. Ga letterlijk de boer eens op voor echt verse eieren, kaas van een zelfkazende boer, verse (en rijp) geplukte kersen, boter en andere volle melkproducten, vlees en pluimvee. Koop vooral volkorenbrood of bak het zelf. Dan kun je nog wat lekkere dingen toevoegen, zoals pompoen-, of zonnebloempitten of noten.

Zet daarnaast je sensoren voor complexe smaken op 'gevoelig'. Want die goeie basiswaren moet je met alle respect tot lekkere gerechten verwerken. Een mooi stuk suddervlees verdient niet alleen een lange, langzame gaartijd maar ook kruiden, specerijen en nog wel meer toevoegingen die smaak kunnen toevoegen. Zout is m.i. een kwestie van smaak. Je moet het niet echt proeven in gerechten maar dat is individueel, net als bij peper.

Ik ben het dus niet eens met degenen die zo min mogelijk toevoegen. Toevoegingen moeten de basissmaak verrijken en niet gaan overheersen. Ga eens op ontdekkingsreis, zou ik zeggen.

Toegevoegd na 1 uur:
Met toevoegingen bedoel ik natuurlijk geen smaakversterkers als E621 en dat soort chemicaliën. Maar een wereld zonder peper en zout, een laurierblaadje, bieslook, peterselie, basilicum, een lepeltje tomatenpuree, een sjalotje, een scheutje room, foelie, een vanillestokje, een kaneelstokje, een drupje balsamico azijn, een teentje knoflook, een drupje worcestershiresaus etc. etc. zouden mijn plezier in de keuken en aan tafel aanzienlijk verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door eenvoud echt te kennen waarderen we de puurheid des te meer!