Creools Varkensvlees met Rijst

Deze heb ik zelf wel eens van internet gehaald en gemaakt voor mijn ouders, het is goed gelukt en het was heerlijk.

Ingrediënten:
¼ cup zonnebloemolie
4 hamlappen in blokjes
2 gesneden ui
¼ cup limoensap
½ theelepel zwarte peper
1 cup sinaasappelsap
2 gesneden sjalotjes
¼ cup water
¼ theelepel tijm
½ theelepel zout
250 gram Pandanrijst

Werkwijze:
Kook de rijst volgens gebruiksaanwijzing. Bak het vlees aan in de zonnebloemolie. Bak de uien en sjalotjes mee. Voeg de sinaasappelsap, limoensap, water, tijm, zout en peper toe. Breng het aan de kook, doe de deksel op de pan. Zet het laag en laat een half uur stomen. Haal het deksel van de pan en zet het op hoog voor zo'n 10 minuten. Roer regelmatig. Het gerecht is klaar als de saus stroperig is geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Deze hebben we onlangs gevonden op Smulweb, zelf geprobeerd en dit gerecht is zeker door onze keuring gekomen!:

Creoolse stoofpot

Ingrediënten voor 4 personen
750 gr. mager rundvlees, 30 gr. boter, 1 eetl. olie, 2 middelgrote uien, 1 teentje knoflook, 2 paprika,s groen en rood, 2 middelgrote wortels, 1 middelgrote prei,2 tomaten, 4 witte peperkorrrels, 1 laurierblad, zout, vers gemalen witte peper, 1/2 theel. oregano, 1/2 theel. tijm, 4 schijven ananas uit blik, 1 rode appel, 1 blikje maiskorrels, 1,5 dl. droge witte wijn, 1,5 dl. ananassap, 2 eetlepels fijngehakte peterselie.

Voorbereiding
Spoel het vlees even af onder een koude kraan, dep het droog met keukenpapier en snijd het in middelgrote, gelijke ragoutblokjes. Hak de geschilde uien en knoflook zeer fijn. Halveer de gewassen paprika,s en verwijder de zaadlijsten, was de helften en snijd ze in reepjes. Snijd de geschrapte wortels in schijfjes en de gewassen prei in ringen. Dompel de tomaten in heet water, verwijder de schil en snijd ze in vieren.

Bereidingswijze
Verhit 20 gr. boter samen met de olie, doe het vlees erin en braad dit aan alle kanten flink aan. Ui en knoflook toevoegen en goudbruin fruiten. Voeg de rest van de boter toe en alle groenten en bak dit mengsel onder voortdurend roeren. Blussen met de witte wijn het ananassap en 1,5 dl heet water en weer aan de kook brengen. Breng het geheel op smaak met zout en versgemalen witte peper, de witte peperkorrels, laurierblad, oregano en tijm en doe dan een deksel op de pan. Laat het gerecht in een voorverwarmde oven van 200 gr. ongeveer een uur zachtjes smoren.

Voeg daarna de in kleine stukjes gesneden appel, de in stukjes gesneden ananas, de uitgelekte maiskorrels toe en laat het gerecht nog ca. 20 minuten zachtjes smoren.
Breng het vlees nogmaals op smaak, strooi de peterselie erover en zet het direct op tafel.

Serveertips
Geef er gekookte aardappels of rijst bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Creools rijstgerecht met mango en garnalen.

Voor 4 personen.

Bereidingswijze:
1. Kook de rijst volgens de algemene bereidingswijze op de verpakking. 2. Verhit de olie in een wok of hapjespan en bak hierin de garnalen snel gaar. Voeg de ui, bamboescheuten en de bosuitjes toe en roerbak dit mee. 3. Voeg 5 dl water en de mix toe en kook de saus gedurende 2 minuten op laag vuur onder af en toe roeren. 4. Voeg als laatste de mango toe. 5. Serveer de saus en de rijst apart.

Ingrediënten:
300 g witte rijst, 200 g garnalen, 1 ui, gesnipperd, 1 klein blikje bamboescheuten, 2 bosuitjes, in ringetjes, 5 dl water, 1 pakje Honig Mix voor Kip Hawaï, 1 mango, in blokjes.

Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak eens een Creoolse salade met boontjes, kikkererwten, courgette en veel verse kruiden.

http://www.kookse.tv/recept/creoolse-bonenschotel-.php

Hmmm..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chicken Masala;

Je moet alleen een potje Faja Lobi Chicken Masala ( te koop bij AH, Vomar, C 1000 en Jumbo bij de buitenlandse kruiden, mixen etc.) kopen, maar dat is de moeite zeker waard om die typisch Surinaamse smaak te krijgen.

Je hebt nodig;
500 gr. kipfilet,
1 potje ( 360 ml) Faja.Lobi Chicken Masala,(roerbaksaus)
1 kleine winterwortel,
100 gr. sperziebonen,
1 grote ui, rode paprika,
2 lente uien.

Snijd de kipfilet in smalle reepjes, de sperziebonen in ca.2 cm grote stukjes, de paprika in dunne reepjes, de ui in halve dunne ringen, de wortel in heel dunne plakjes, de lenteui met het mooie groen in ringetjes, Snijd alles zo dun mogelijk. Blancheer de boontjes even.

Verhit olie in een wok en bak hierin de kip in porties (ca.4-5 min. op hoog vuur) zodat de olie niet teveel afkoelt. haal ze eruit. Doe nog wat olie erbij zodat je ong. 4 el. hebt en de ui, sperziebonen, wortel, lente ui hierin 3-4 min. roerbakken. Vervolgens de kip en de roerbaksaus erbij en 8-10 min. laten pruttelen. De laatste 2 min. de paprika erbij doen. Heel lekker met ( kotmisi) rijst en voor meer pit javaanse of hot sambal ( zijn er ook bij de Faja Lobi artikelen bij AH etc.)

Het is ook lekker bij gebakken aadappelen.

Lekker met een salade van 1 zak gemengde sla en een dressing van; 2 el. citroensap, 4 el. gembersiroop, 6 el. olijfolie( niet de groene extra vierge) en ½ theel (beslist niet meer) sesamolie. Dit goed mengen tot een lobbige dressing, dus een beetje dikkig.

Variatietip; neem eens taugeh i.p.v. paprika.
amc
13 jaar geleden
1 pakje Honig Mix voor kip Hawaï

200 gram garnalen

1 ui, gesnipperd

5 deciliter water

300 gram witte rijst

1 klein blikje bamboe scheuten

2 bosuitjes, in ringen

1 mango vers of een blikje, in blokjes gesneden

kook de rijst volgens de algemene bereidingswijze op de verpakking.
Verhit de olie in een wok of hapjespan en bak hierin de garnalen snel gaar. Voeg de ui, bamboescheuten en de bosuitjes toe en roerbak dit mee.
Voeg 5 deciliter water en de mix toe en kook de saus gedurende 2 minuten op laag vuur onder af en toe roeren.
Voeg als laatste de mango toe.
Serveer de saus en de rijst apart.
tip:
In plaats van garnalen en bamboescheuten kun je ook kiezen voor krabsticks (Surimi-sticks) en een avocado in blokjes. Voeg deze pas op het laatst toe.
Wijntip:
Een sprankelende witte wijn zoals de Lambrusco.