waarom kleurt mijn appel in 2 minuten bruin?

Ik heb net een goudreinnet in stukken/plakjes gesneden..
maar nog in geen 3minuten is de appel helemaal bruin gekleurt (de partjes) waarom gebeurt dit zo snel ? (bij een elstart duurt het vaak minimaal een half uur) is de appel dan nog niet rijp ofzo? of huurt dit bij de appelsoort?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
9.6K
Amadea
10 jaar geleden
Tip: direct na het snijden besprenkelen met wat citroensap. Dan vertraag je het verkleuren enorm.

Antwoorden (3)

Appels worden bruin als er zuurstof bij komt, het verschilt per appel hoe snel. Daarom is appelsap ook bruinig.
Bij mij helpt het om er citroensap op te sprenkelen, of je moet ze onderwater houden totdat je ze eet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het vruchtvlees van de appel zitten ijzerhoudende stoffen en wanneer deze met zuurstof in aanraking komen, kleurt het vruchtvlees bruin. Vandaar ook de ‘roest’kleur.

In het vruchtvlees zitten polyfenolen en zijn antioxidatief (gaan de oxidatie tegen). Dit beschermt de vrucht tegen de schadelijke invloed van zuurstof. Deze stof zit voornamelijk in de schil, maar ook in de celwand.

Planten bevatten ook verschillende enzymen. Eén daarvan is het polyphenoloxidase. Deze heeft als eigenschap dat het polyfenolen aan elkaar knoopt. Hierdoor ontstaan er hele grote en complexe moleculen. Deze zijn bruin. PPO zit normaal in de cellen van de plant. De bruine stoffen hebben een beschermende werking tegen schimmels.

Polyfenolen en PPO komen dus normaal niet met elkaar in aanraking. Alleen wanneer de celwanden kapot gemaakt worden, dus bijvoorbeeld tijdens het schillen, kunnen PPO en polyfenolen met elkaar reageren. Fruit wordt dus alleen bruin wanneer de cellen beschadigd zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met dank aan M1987

http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/waardoor-geschilde-appel-bruin-tijd.53536
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Schaaltje met water klaarzetten en er wat citroensap in sprenkelen. Daar de geschilde appel (heel, stukjes of partjes) in doen. Dan blijven ze langer blank. Goudreinet gaat harder in de bruin dan bijvoorbeeld een zuurdere (zegt het al) of hardere appel. Bijvoorbeeld de groene appel, Granny Smith. Deze truc geld overigens voor alle fruit. Wil je de waterigheid er weer afkrijgen dan effe door een zeef / vergiet halen...
Wordt in het groot toegepast in de voedingsmiddelenindustrie bij de versverwerking.