Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb wel eens geprobeerd Crème brulée te maken, maar het smaakte muf door het eigeel. Wat doe ik verkeerd? Hoe krijg ik het lekker fris?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De enige reden die ik kan bedenken is dat je muffe suiker hebt gebruikt of oude vanillestokjes. Namelijk eieren, melk of room worden niet muf.

Hoe je hem lekker fris houdt is door dagverse koksroom en dagverse volle melk te gebruiken in combinatie met wat vanillesuiker en niet te veel vanille gebruiken, daar wordt de creme te vol van. Gebruik wel een snufje zout om de smaak optimaal te krijgen.

Overigens is het natuurlijk wel uitdagend om je eigen creme te maken, maar bij de ispc of sligro kun je ze krijgen van het merk debic (zelfde merk als de roomsoorten daar) even doorkoken en laten opstijven. Wanneer je grote hoeveelheden maakt tijdens het verdelen van de suiker niet te veel potjes alvast voorzie van suiker, namelijk wordt deze dan vochtig en verbrand de suiker eerder dan hij karamaliseert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik maak regelmatig crème brulée, maar ik heb het nog nooit muf gehad. Ik kan me ook niet bedenken hoe eigeel mee te maken kan hebben, behalve als het geen verse eieren zijn die je gebruikt...
In veel recepten moet je ook citroensap gebruiken, misschien te weinig toegepast?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook wel eens gemaakt, het was eigenlijk best lekker, alleen die gebrande suiker was een hoop gedoe. Ook het kopen van verse vanille was een dure grap.

Weet je zeker dat het aan het eigeel lag? Probeer eens met andere slagroom en/of melk, bijvoorbeeld met verse volle melk, of juist magere melk, eventueel kun je met de room en melk wat varieren qua hoeveelheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1) Gebruik verse eieren !
2) Voeg een theelepel citroenrasp toe.

Groet, Klein 50
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding