Hoe maak je zelf knoflookbrood (als bij een tapas restaurant)?

Het zal natuurlijk per restaurant verschillen, maar hoe maak je nu zelf lekker knoflookbrood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.4K

Het beste antwoord

Als je gebruik maakt van afbakbrood, kan je deze gebruiken:

Ingrediënten voor 4 personen

1 voorgebakken stokbrood
4 teentjes knoflook

6 el olijfolie
1 theelepel gedroogde oregano
2 tl grof zeezout

Voorbereiding

Doe de olijfolie in een schaaltje en pers hierboven de knoflook
Voeg de oregano toe, roer dit even door
Halveer het afbakstokbrood overlangs

Bereidingswijze

Bestrijk het overlangs gehalveerde stokbrood met het knoflookolijfolie-mengels
Bestrooi met grof zeezout
Bak het brood circa 8 min. in een voorverwarmde oven op ongeveer 200 grd

Serveertips

Heel lekker bij fondue, gourmet of barbeque
Je kunt ook knoflookbrood van boterhammen maken

Als je het brood zelf wilt bakken, kan je de onderstaande gebruiken:

Ingrediënten
350 gr. witte bloem/210 ml. melk/2 tl. knoflookpoeder/2 el. gedr. peterselie/1 el. suiker/1 tl. zout/1 el. olie/5 gr. gedr. gist

Hulpmiddelen
Broodbakmachine

Bereidingswijze
Doe alles in de broodbakmachine. Voeg na de piep de peterselie toe.

Serveertips
Lekker bij de maaltijd, of vooraf met kruidenboter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan een potje knofloop kopen, dus geen poeder maar pasta, en daar het stokbrood mee insmeren. Dan in de oven of op de barbeque.

Toegevoegd na 3 uur:
Knofloop moet uiteraard knoflooK zijn :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaa, dat is echt lekker :D
Knapperig knoflookbrood.

Ingredienten:
1 grote baguette/ciabatta
2 teentjes knoflook, gehakt/geperst
2 el olijfolie
2 el gehakte verse peterselie
2 el vers gehakte tijm of 2 tl gedroogde
2 el vers gehakte marjorein of 2 tl gedroogde
1/2 tl paprika poeder
2 el geraspte parmezaanse kaas (optioneel)

Bereiding:
Verhit de oven voor op 180 C. Meng knoflook en olie in een schaaltje. In een ander schaaltje de kruiden mengen met de kaas, goed mengen.
Het brood insnijden, ongeveer 10 dikke plakken, niet helemaal insnijden. De snijkanten van het brood besmeren met knoflook olie, bestrooien met het kruiden mengsel. Het brood in aluminiumfolie wikkelen en afbakken in de oven, 10-15 minuten. Onmiddellijk serveren.

Om in te vriezen:
Maar in plaats van het brood te wikkelen in aluminium folie, in plastic wikkelen en invriezen. Om te bereiden, uit plastic folie halen en in aluminiumfolie afbakken in een voorverwarmde oven op 180 C, 25-30 minuten.

Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef je toch nog even snel een +, maar die van bonbini lijkt me simpeler te bereiden.
Heel eenvoudig en oh zo lekker;

5 eetl. aromatische olijfolie,
4 t.knoflook geplet of geperst,
sneden brood van een grof rond brood, boerenbrood of vloerbrood,
1 rijpe sappige tomaat in 2 helften gesneden.

Vermeng in een schaaltje de olie met de knoflook.
Rooster het brood licht, smeer het oliemengsel erop met een kwastje en wrijf het grondig in met de gesneden tomaat ( de snijkant) Doe dit ook aan de andere kant van het brood. Rooster het dan nog even op een bakblik in de oven tot het knapperig is

Je kunt ook licht geroosterde pistoletjes, stokbrood of ciabatta nemen, insmeren met 1 t. knoflook ( gewoon het teentje over het brood wrijven) dan met een doorgesneden tomaat over het brood wrijven. Tot slot wat olijfolie erover druppelen en wat zout erover strooien. Nog even roosteren in de oven tot het knapperig en warm is,

Toegevoegd na 1 dag:
Je kunt natuurlijk ook schuine, iets dikker gesneden stokbrood plakjes nemen, dat zijn dan meer de bruchettes.
Wat ook heel lekker is,(ik weet niet of je het al eens geprobeerd hebt) een hele knoflookbol gewoon eens in de oven (bijv, bij aardappelpartjes of zo) mee laten bakken tot de schil bruin wordt en hij zacht is als je erin knijpt. Smeer nu pesto op de sneetjes brood, knijp de knoflookbol uit boven een bordje en smeer de knoflook op de pesto. Heerlijk als je er een punt brie oplegt en dan nog even in de oven doen tot de brie smelt. Laat dan nog even staan tot de brie ietsje harder wordt aan de buitenrand. Zo`n gebakken, uitgeknepen knoflook bol wordt echt heel lekker zoetig. Probeer het maar eens.
amc
13 jaar geleden
Ik maak altijd een knoflook stokbrood voor bij de soep.

3 teentjes uitgeperste knoflook,100 gram boter ,
dit mengen .
nog een beetje peterselie erdoorheen.
vervolgens een afbakstokbrood in schuine repen insnijden maar niet helemaal los.een beetje open buigen en daar wat boter in smeren en zo ieder stukje doen ,dan in folie wikkellen en in de oven op 200 graden voor ongeveer 15 minuten.
daarna kun je steeds een stukje stokbrood afbreken.