Wie weet er een lekker recept met avocado voor een salade of cocktail?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Dit recept heb ik ooit uit de Allerhande gehaald, en elke keer als ik het maak, is iedereen héél enthousiast :

300 g drie-kleuren-strikjes macaroni, gaarkoken en afkoelen
2 hardgekookte eieren
5 EL goede olijfolie
3 EL azijn (ik neem zelf rode wijnazijn, en dan 5 EL)
2 TL franse mosterd
2 EL kappertjes
1/2 TL cayennepeper
1 TL gedroogde oregano (neem zelf ietsje meer)
zout, peper
1 niet té rijpe avocado
bieslooksprietjes

De dooiers uit de eieren halen, eiwit klein snijden
Dan de dooiers fijnprakken, mengen met olie, azijn, mosterd, kappertjes, cayennepeper, oregano, zout en peper (proeven...dit is je dressing, en hij mag echt goed pittig van smaak zijn, omdat de macaroni veel 'opzuigt)
Avocado in blokjes snijden en door de dressing scheppen.
In opdienschotel de macaroni, eiwitstukjes en het sausje doen, af en toe omscheppen, en een half uur (of langer) in de koelkast in laten trekken.
Bij het opdienen de in kleine stukjes geknipte bieslook erdoor mengen, en nog wat extra eroverheen.

Volgens het recept lekker met saucijsjes en broccoli - ik neem hem altijd mee, als ik ergens uitgenodigd ben om bijv. te barbecuen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
lijkt me wel wat, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm, klint heerlijk, +

Andere antwoorden (7)

Allemaal even lekker.
Het is maar hoeveel tijd je er aan wilt besteden
en hoeveel andere spullen je er bij wilt hebben.
Het internet staat er vol mee.

Hier staat al het een en ander:
http://www.goeievraag.nl/vraag/recept-avocado.21802

en hier vind je 240 salade avocado recepten
http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=salade%20avocado%20tomaten&type-recepten=recept

Kip avocado coctail:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/voorgerechten/warm/kip-avocado-cocktail-9042.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ingrediënten voor 4 personen

2 filets van gerookte kip

1 avocado

1 citroen

4 tomaten

1 krop sla

1 blikje maïs:

1 limoen

1 eetlepel balsamicoazijn

enkele blaadjes dragon

fleur de sel

versgemalen peper

Het recept

Snij de kippenfilets in sneetjes.

Schil de avocado, snij hem in sneetjes, en besprenkel ze meteen met citroen om verkleuring te voorkomen.

Was de tomaten, snij ze in schijfjes en verwijder de pitjes. Snij de helft van de schijfjes in kleine dobbelsteentjes.

Was de sla en snij ze in fijne reepjes. Laat de maïs goed uitlekken.

Doe de slareepjes in een kom. Besprenkel ze met de balsamicoazijn en bestrooi met enkele fijngesnipperde dragonblaadjes. Breng op smaak met een beetje zout en peper. Meng alles goed.

Bedek de bodem van een schotel met de sla. Leg er de kippenreepjes op, daarna de avocado- en de tomatenreepjes. Eindig met de maïskorrels en de tomatenblokjes. Bestrooi de schotel met enkele hele dragonblaadjes.

Pers de limoen uit en overgiet de schotel met een stevige scheut van het sap. Bestrooi met wat zout en met flink wat peper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lekkerst vind ik avocado (goed rijp) fijngemaakt met de staafmixer en vermengd met wat creme fraiche , zwarte peper en een snufje zout. Voor de liefhebbers een paar kruimels knoflook en of een mespunt sambal.
AZvocade heeft van zichzelf zo'n specifieke en gulle smaak, daar hoef je weinig aan toe te voegen.
Serveren als dipper bij salade en stokbrood of soepstengels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets waarmee ik altijd veel succes heb is;

Carpaccio van Avocado met limoendressing.

½ limoen,
1 t. knoflook,
3 eetl. olijfolie,
4 gedroogde tomaatjes op olie,
1 grote of 2 kleine avocado`s,
25 gr. rucola.

Boen de limoen goed schoon en rasp alleen de groene schil dun af. Pers de vrucht uit.
Pers de knoflook erboven uit.
Klop met een vork de olijfolie en naar smaak zout en peper door het limoensap.
Snijd de tomaatjes in smalle reepjes. Halveer de avocado
verwijder de helften en de pit door er een mes in te 'slaan' en eruit te draaien. Schil de helften. Snijd het vruchtvlees dan in zo dun mogelijke plakjes.
Spreid de avocado uit op de bordjes of op een grote platte schaal/ bord.
Verdeel de rucola over de avocadoplakjes. Druppel de dressing over de avocado en de rucola. Strooi de tomaatjes erover. Serveer direct.
Is erg lekker met knapperige ciabatta met zwarte olijven.
amc
13 jaar geleden
Hmm avocado, een van de rijkste vruchten die er zijn!
Ook heerlijk in een koude aardappelsalade met wat jalapeno-pepertjes en rode ui en wat fijngeknipte verse korianderblaadjes.
Of voor de niet-vegetarier, met koude gekookte stukjes kip of kleine smaakvolle garnaaltjes.
Gaat heel goed met een koude droge witte wijn.
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Panzanella, dat is een Italiaanse broodsalade. Dit is hoe ik hem graag maak, voor twee grote of drie kleine eters als hoofdgerecht:

Twee ciabattini (dat komt neer op 2/3 ciabatta) afgebakken in de oven, af laten koelen en in blokjes snijden. Terwijl je de rest klaarmaakt, drogen die blokjes een beetje uit, maar dat is ook de bedoeling.

Een gele paprika in stukjes van ongeveer een cm snijden.
Een ui in halve ringen snijden.
Vier tomaten halveren en de helften in plakjes snijden.
Twee avocado’s in blokjes van ongeveer een cm snijden.

Paprika, ui, tomaat, avocado en blokjes brood in een grote schaal door elkaar mengen.

Een gemakkelijke dressing maken door een citroen te persen, een scheut olijfolie (extra vierge) erbij te doen, flinke draai zwarte peper en een snufje zout, en kloppen tot je een gladde emulsie hebt. Giet de dressing over de salade.

Knip tot slot een flinke bos peterselie fijn boven de schaal en schep het geheel weer goed door elkaar.

Laat de salade minstens een half uurtje staan zodat de smaken (dressing, avocado, tomatennat) goed in het brood kunnen trekken.

Je zou dit ook als voorgerecht kunnen maken. Dan zou ik deze hoeveelheden voor vier of vijf personen gebruiken, en alle blokjes/stukjes/plakjes kleiner snijden om het iets minder grof te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet eens kijken op www.letscookit.tv daar staan heerlijke recepten op met avocado's.