Kan ik tuc koekjes gebruiken voor een hartige taartbodem?

Ik heb de smaak van het zelf cheesecake maken te pakken gekregen. Een groot voordeel voor mij is dat je de bodem kan maken zonder te hoeven kneden en uitrollen (waar ik een verschrikkelijke hekel aan heb).

Tot nu toe heb ik de bodem gemaakt met thee biscuit en boter, maar nu wil ik hem wel eens hartig proberen met bieslook en peterselie en vraag me dus af of ik dan ipv thee biscuit ook tuc koekjes kan gebruiken, of zou dat te vet worden? Ik zou het erg zonde vinden als het als een grote vette drab uit de oven zou komen, en ik kan er op het internet weinig over vinden.

Toegevoegd na 6 dagen:
N.a.v. sluiten van vraag: Ik vond de tucjesbodem niet om over naar huis te schrijven. Verbrand ook erg snel vindt ikzelf. De vulling van bieslook/peterselie is aboluut aan te bevelen als een hartige cheesecake. Volgende keer ga ik de bodem proberen met Cream Crackers (= neutralere smaak). Vraag gesloten zonder beste antwoord, maar met een ervaring rijker ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.8K

Antwoorden (5)

Omdat die koekjes verschrikkelijk zout zijn lijkt mij het niet verstandig om te proberen, dat wordt niet te (vr)eten! Beter kan je de bodem maken van uitgerolde plakjes kant en klaar (diepvries) bladerdeeg.
Amadea
13 jaar geleden
Ja hoor, dat kan heel goed. ik doe het als volgt;

Voor een vorm van 26 cm. neem ik 200 gr. Tuc koekjes en die maak ik fijn in zo`n zip-zak met de deegroller.
Laat 100 gr. boter smelten en roer dit door het koekmengsel. Vet de bodem in met wat arachideolie of leg een vel bakpapier op de bodem, de rand erom klemmen (met het papier dat er nu onder uit de zijranden uitsteekt)
en snijd het papier een stukje af zodat er nog een ruim randje uit blijft steken. Dit is makkelijker bij het optillen van de bodem als je later de ring eraf haalt. Leg nu de koekkruimels op de bodem en druk het goed aan en strijk het glad. Zet tot gebruik in de koelkast.

Lekker met garnalen bijv.
6 bl. gelatine weken in ruim water( 10 min).
2 dl. bouillon v. tablet maken, van het vuur af de goed uitgeknepen gelatine hierin oplossen.
In kom door elkaar kloppen; bouillon, 1 achtste liter slagroom, 400 gr. umer, 3 el sinaasappelsap, 3 eetl. ketchup, 2 el. whiskey,zout en peper naar smaak.
In de koelkast zetten en 1 uur op laten stijven.
Ondertussen 250 g. garnalen hakken en door het mengsel mengen als het al wat vaster geworden is.
Dit geheel in de vorm scheppen, gladstrijken, afdekken met huish. folie en 8 uur op laten stijven in de koelkast.
taart garneren met hele garnaaltjes, plakjes ei en peterselie.

Hartige koekjestaart met mozarella;

Boter verhitten, knoflook erboven uitpersen,erbij ansjovis,gesn. ui, basilicum en oregano. Zachtjes bakken, blik tomaten erbij, deksel erop,10 min. pruttelen. Zout, peper, suiker erbij. Mozarella in dunne plakjes snijden,
Bestrooien met basilicum, oregano, versgem. peper.
Oven voorverw. op 200 graden. Tomatensaus op koekjesbodem verdelen, mozarella erop, enkele ansjovisfiletjes en ca. 15 min. in het midden v.d. oven bakken.
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Die ansjovis smelt weg maar de smaak geeft zo`n aparte kick! Als je ze zo eet,ja, dan is het walgelijk zout maar verwerkt in een gebakken gerecht of op de pizza, mis je de specifieke smaak als die er niet op zit! Zelf gebruik ik heel weinig zout, maar wel veel kruiden. Mijn man en zoon merken dan ook meteen, wanneer iets ergens gegeten wordt dat uit blik komt. Ze vinden het dan vies en zout. Wij zijn dus wel veel smaken gewend maar weinig zout.Deze taart met ansjovis vinden ze echter heerlijk en er blijft nooit iets over.
amc
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook de helft Tuc-koekjes en de helft digestieve koekjes nemen, is iets minder hartig. Maar in combinatie met de tomatensaus en mozarella is de bodem echt niet te hartig. Die andere romige vulling al helemaal niet. Vooral omdat die koud is, dan is het hartige ook minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow, klinkt heerlijk! dikke +
Van de Tuc-koekjes weet ik niets, maar ik gebruik zelf altijd Danerolles croissantdeeg. Wel even blind bakken, omdat het croissantdeeg (uiteraard) zwelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet met tuc koekjes! dat wordt dan een zoute bodem.
Probeer Lange Vingers. Het beste gedipt in rode fruitdrank zoals bessensap, roosvicee etc.

Als je het minder zoet wilt, kan het zonder sap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan wel, maar om het niet te zout te laten worden kan je ze beter verkruimelen en mengen met beschuit, 1 tuc op 1 beschuit. Dit kan je mooi gebruiken als bodem, maar werkt ook goed als paneermeel of als toplaagje.