kan je ook koekjes bakken zonder bloem?

we hebben geen bloem in huis en we hebben geen zin om naar de winkel te gaan, kunnen we ook koekjes maken zonder bloem?

Toegevoegd na 2 minuten:
en als dat niet kan is er dan een ingredient die kan doen als bloem? (een simpel ingredient we hebben nl niet veel in huis. )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
24.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat heb je wél in huis?

Antwoorden (9)

Ze zou rijst kunnen proberen. Koken. Laten afkoelen. Ei en suiker erbij en bakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoeveel rijst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kilootje of 10.
Ja hoor, er zijn vele recepten van koekjes zonder bloem.
Hier heb ik er één voor je:

Chocolade schuimkoekjes
Ingrediënten
2 eiwitten
125 gram pure chocolade, gehakt
40 gram cornflakes, licht geplet
125 gram suiker
2 theelepels cacao

Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 160 graden C.
Bedek een ovenplaat met bakpapier of folie

Klop de eiwitten stijf.
Voeg de suiker toe en klop 2 minuten door.
Roer met een metalen lepel de chocolade en cornflakes door de massa.
Schep een hoeveelheid van ongeveer 2 theelepels op de bakplaat met ± 2 cm tussenruimte.
Bak de schuimpjes in 25 tot 30 minuten gaar en laat ze hierna op de plaat afkoelen. Bestuif de schuimpjes warm met de cacao.

Let op!
Laat de oven tijdens het bakken dicht anders zakken de schuimpjes in elkaar!

Toegevoegd na 7 minuten:
Oke, dan gewoon schuimpjes bakken, heb je alleen suiker en eiwitten voor nodig:

Schuimpjes

Ingrediënten

2 eiwitten
75 gram kristalsuiker
25 gram basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker

Werkwijze:
Bedek de beboterde bakplaat met vetvrij papier en bestrijk dit papier ook dun met boter.
Doe de eiwitten in een schone kom en gebruik schone gardes in de mixer. Meng de kristal-, basterd- en vanillesuiker door elkaar. Klop de eiwitten half stijf en klop dan, bij gedeelten, de suiker er door. Klop zolang, tot de kristalsuiker opgelost en het eiwit stijf is.

Vul een spuitzak met een grof gekarteld spuitmondje en spuit ronde of langwerpige schuimpjes op de bakplaat. Plaats de bakplaat in het midden van de voorverwarmde oven van 125 graden C.

Dit gebak wordt bij een lage temperatuur eigenlijk gedroogd. Haal de schuimpjes, als ze na 2,5 á 3 uur bakken klaar zijn, voorzichtig van de bakplaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we hebben niks in huis dus ook geen chocola enzo :( maar het lijkt me wel heel lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat iedereen dit allemaal in huis heeft, ik in ieder geval niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chocola heb ik altijd in huis, drop ook, maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahah ja idd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gehakt, mag dat half om half zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, alleen puur van koeien, ooit van varkenszuivel gehoord ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
125 gram pure chocolade, gehakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Moolkeesje, ik kan ook lezen...
chocolade gehakt wordt gemaakt van zuivel, dus komt uit een koe. Runder dus zo u wilt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je, lief klein aapje, ooit wel eens een zeug gezien met een rits biggetjes die zich al krijsend liggen te laven aan hun moeders melk? Zou dat dan geen varkenszuivel zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chips... uitgewauweld... hoewel... zo'n varken lijkt me minder makkelijk te melken dan een koe, geit of kameel.
Van deze drie genoemde beesten bestaat er al chocolade. Weet je wat, als je pure chocoladevarkentjes gebruikt, mag het ook :)
Dan zal 'kletkoppen' moeten bakken! Deze bestaan hoofdzakelijk uit suiker en vet. Recepten vind je via Google....

Toegevoegd na 1 minuut:
Kletkoppen zijn natuurlijk: kletskoppen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt macronen maken, die zijn op basis van eiwitten. En dan met bijvoorbeeld gemalen kokos.
Of je kunt havermoutkoekjes maken.
Amadea
12 jaar geleden
Chocoladekoekjes zonder bloem.

Ingrediënten: 125 gram pure chocolade, 4 eieren, 40 gram suiker, 30 gram boter,

Smelt 125 gram pure chocolade (kookchocolade van Verkade is echt een tip!) au-bain marie met 30 gram boter. Als de chocolade gesmolten is roer je er 1 1/2 eidooier door. Klop 4 eiwitten met 40 gram suiker tot het stijf en schuimig is. Spatel er de gesmolten chocolade door. Schep op een bakplaat bekleed met bakpaper hoopjes van het chocolademengsel met voldoende tussenruimte. Zet de bakplaat in een voorverwarmde oven op 155 graden (hetelucht) voor ongeveer 15 minuten. Schep de koekjes van de bakplaat en laat ze goed afkoelen. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wel maizena in huis hebt, kan je maizenakoekjes maken.

Ingrediënten:
-400 gram maizena
-200 gram boter
-200 gram suiker
-2 eieren
-suikermuisjes
-2 zakjes vanillesuiker of vanille-essence

Bereiding: zie link in bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je toevallig wel griesmeel hebt kan dat ook prima.

Verwarm de oven voor op180 graden C.

Splits een groot ei en klop het eiwit stijf in een schone kom.
Klop de dooier met 110 gr. zachte boter luchtig en romig.
Doe er 350 gr. suiker bij, 1 zakje vanillesuiker en zeef er 500 gr. griesmeel en2 theel. bakpoeder over. Klop dit door elkaar en als het te stijf is, doe er dan lepelwijze melk of water bij. klop tot je een korrelig deeg hebt.
Spatel er nu het stijve eiwit door, niet roeren!
Het deeg is nu klaar.
Beleg een bakblik met bakpapier of vet hem in.
Neem met natte handen steeds wat deeltjes van het deeg, dat je zo groot als een walnoot rolt. leg op het blik en druk het bolletje plat. Met de hand of met een vork.
et ze 5cm. uit elkaar op het blik.
Bak ze dan 10-15 min. Proef na 10 min. even of ze gaar zijn en bak ze dan evtl nog wat langer. Ik weet niet of jouw oven erg heet is of niet.
amc
12 jaar geleden
Je kunt biscuitjes verkruimelen en dat i.p.v. bloem gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
havermout,eieren suiker