Wat zijn lekkere en eenvoudige maaltijden om met dit warme weer te bereiden en te eten?

Hier in Roermond was het afgelopen vrijdag 37 graden. Ik heb dan echt geen zin om te koken. Meestal heb ik wel wat aardappelsalade, soep e.d. in huis, maar wie heeft welkome en afwisselende tips om toch een goede maaltijd binnen te krijgen?

Toegevoegd na 6 dagen:
Hey allemaal, omdat ik al jullie antwoorden super vind heb ik iedereen een + gegeven, maar ik kan onmogelijk een beste antwoord kiezen. Ik heb hem dus gesloten zonder een keuze te maken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Maak een lekkere maaltijdsalade, sla met gegrilde kip bijvoorbeeld en alles erbij in wat je lekker vind, stokbroodje en kruidenboter erbij en klaar. Wat wij ook wel eten zijn koude wraps, met bijvoorbeeld gerookte zalmplakken (als je niet van vis houdt kun je ook ham of kipfilet als vleeswaren erop doen) sla erin en wat koude aardappelsalade erbij. En als ik er echt zin in heb maak ik zelf koude aardappelsalade met bockworsten (soort knakworsten in pot) heerlijk.

Peultjesalade. Maak 200 gram peultjes schoon en snij een zakje waspeentjes in kleine stukjes. Blancheer de groenten. Maak kleine blokjes van een stukje kaas en een dikke plak cervelaat. Doe alles bij elkaar en kieper er een blikje afgegoten maïsjes bij. Maak een dressing van mosterd, olie, azijn en suiker. Giet dit over de salade. Lekker met stokbrood met kruidenboter.

Een snelle pastasalade is dan ideaal. Kook de pasta beetgaar. Snijd ondertussen de groenten, zoals bijv. rode ui, paprika, tomaten, komkommer. Doe deze in een schaal en voeg wat rucolasla toe. Voeg olijven, feta en evt. andere ingrediënten naar smaak toe. Als de pasta klaar is, afspoelen met koud water tot de pasta koud is. Voeg de pasta aan de overige ingrediënten toe. Voeg een beetje olijfolie toe. Maak dan een dressing van citroensap, balsamicoazijn, olijfolie en kruiden naar smaak toe. Severen met stokbrood met tapenade of kruidenboter. Eet smakelijk!

Herkenbaar. Ik had vandaag een dikke prei in ringen gesneden, 2 uien grof gesnipperd. een bakje met spekjes uitgebakken, hierbij de prei en uien fruiten en hierdoor een pakje slagroom doen en laten sudderen. Intussen aardappelpuree uit een pakje klaarmaken. Puree in een ovenschaal doen, preimengsel erover. tomaten in plakjes doen en dit erop leggen en evt bestrooien met kaas. in de oven en eet smakelijk. Was al met al nog geen 10 minuten werk, ook makkelijk smorgens al klaar te maken en s avonds in de oven.

Vruchtensalade! wanneer het te warm is om echt honger te krijgen eten wij altijd alleen fruit om de dag door te komen. Watermeloen werkt goed.

Zonder koken toch een heerlijke frisse Spaanse tomatensoep; "Gazpacho". Je hebt nodig; 1 komkommer. 2 gesnipperde uitjes, 200 ml. tomatensap, 6 el. olijfolie, 2 blikjes tomatenblokjes op sap of 1 p. ontvelde tomaten, 1 uitgeperste sinaasappel, 1 groene paprika in blokjes, 1 eetl rode wijnazijn 2 eetl. droge sherry, 1 t. geperste knoflook. Komkommer schillen, doormidden snijden en met een lepel de pitjes eruit halen. De zaadjes weggooien. De komkommer in grove stukjes snijden. Tomaten halveren, zaadjes eruit, in blokjes snijden en een klein schaaltje apart houden. Of de bliktomaatjes nemen en wat apart houden. Tomaat bij de komkommer doen. Helft v.d. ui door komkommermengsel roeren en alles met de keukenmachine of staafmixer pureren. Tomaten- en sinaasappelsap, azijn en sherry erbij doen en met knoflook, peper en zout pittig op smaak brengen. Tot gebruik afgedekt in de koelkast zetten. Aan tafel zet je er kleine schaaltjes bij met de paprika, uitjes, tomatenblokjes, gebakken broodblokjes. Iedereen kan nu zijn soep opvullen met deze ingrediënten. Je kunt er natuurlijk ook stokbrood bij serveren en een lekkere kruidenboter. Toegevoegd na 4 minuten: Je kunt die schaaltjes ook uitbreiden met blokjes courgette, zoete mais, reepjes bleekselderij en wat je maar lekker vindt.

Smeer wraps in met kruidenboter. Maak een salade van sla komkommer tonijn wat dressing en rol dat in de wrap. Maak het af met oude kaas snippers

Maak 's morgens vroeg al een schaal lasagne ( in een paar minuten gedaan..) vul evt kant en klare saus aan met ui, paprika, courgette, soepgroente, tomaten, kastanjechampions, broccolli, aubergine of wat je maar in huis hebt, lekkere zoute kaas erdoor , knoflook, oregano, kappertjes en peper. In de koelkast! tegen etenstijd in de oven. Maak er op dat moment een lekkere frisse salade bij met veel (zwarte) olijven, komkommer, rode uienringen, rucola, radijsspruiten (heerlijk!) en wat je er maar lekker in vindt. (ook een scheutje balsamico, limoen of wijnazijn) beetje citroenmayo en wat druiven erdoor. Het is zo klaar allemaal en vreselijk lekker. Denk aan de italianen: hoe warm het ook is, zij eten hun pastagerecht. Het voorkomt dat je je lusteloos en lam gaat voelen. Probeer het eten trouwens wat later te plannen dan gewoonlijk.

Of een fris/pittige kikkererwtensalade: Potje kikkererwten, paprika in stukjes, rode ui in ringen, blokjes komkommer, een flinke handvol fijngesneden (platte) peterselie, geperst teentje knoflook, gesnipperde spaanse peper, een theelepel komijn, scheut citroensap en olijfolie. Goed mengen en een uurtje laten staan om de smaken in te laten werken, en smullen maar (evt. stokbroodje erbij en een koud glas droge witte wijn). Het kan met alle soorten bonen (reuzenbonen zijn ook heel lekker, of kapucijners) maar kikkererwten bevatten lekker veel eiwitten. Smakelijk!

Koho koho! (watte??) Dit is een molukse vissalade die meestal wordt gegeten wanneer ook wij (molukkers) het te warm krijgen. Héérlijk! (maarja..dan moet je dus wel van vis houden..)

Bronnen:
http://www.smulweb.nl/130319/koken/recept/...

koude gekookte aardappelen komkommer feta alles in blokjes, magere kwark mengen met wat majo en olie,lepeltje honing en als dressing over de blokjes.peper / zout en beetje naar smaak/behoefte. mooie rijpe tomaat erbij eten brood

Bronnen:
Moi

Mijn topper met warm weer en heel gezond: Kook aardappels, als ze nog warm zijn een opgelost bouillonblokje en een blikje corned beef erdoor prakken. Geraspte gare bietjes erdoor en een scheut slasaus. Leuk de salade op met een gesnipperd uitje, een zuur appeltje in blokjes en een augurkje. Poosje in de koelkast en je hebt een volwaardige maaltijd die lekker is met (te) warm weer.

voor tips over eenvoudige gerechten bij bv warm weer moet je een kijken op de site www.letscookit.tv daar staan heel veel makkelijke gerechten op.

Bronnen:
www.letscookit.tv

Panzanella, dat is een Italiaanse broodsalade. Als je erop googlet kom je vele recepten tegen. Hoe ik hem van de week zelf heb klaargemaakt, voor twee grote (of drie kleine) eters: Twee ciabattini (dat komt neer op 2/3 ciabatta) afgebakken in de oven, af laten koelen en in blokjes snijden. Terwijl je de rest klaarmaakt, drogen die blokjes een beetje uit, maar dat is ook de bedoeling. Een gele paprika in stukjes van ongeveer een cm snijden. Een ui in halve ringen snijden. Vier tomaten halveren en de helften in plakjes snijden. Twee avocado's in blokjes van ongeveer een cm snijden. Paprika, ui, tomaat, avocado en blokjes brood in een grote schaal door elkaar mengen. Een gemakkelijke dressing maken door een citroen te persen, een scheut olijfolie (extra vierge) erbij te doen, flinke draai zwarte peper en een snufje zout, en kloppen tot je een gladde emulsie hebt. Giet de dressing over de salade. Knip tot slot een flinke bos peterselie fijn boven de schaal en schep het geheel weer goed door elkaar. Laat de salade minstens een half uurtje staan zodat de smaken (dressing, avocado, tomatennat) goed in het brood kunnen trekken. Eet smakelijk!

Bronnen:
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=pa...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100