Is Primadonna olijfolie geschikt om te bakken/braden?

Bovenvermelde olijfolie is verkrijgbaar bij Lidl. Iemand vertelde mij, dat er verschil is tussen olijfolie die je in salades kunt gebruiken en olijfolie waarmee je kunt bakken en braden. Vandaar mijn vraag of bovenvermelde olijfolie geschikt is voor bakken en braden?

9 jaar geleden
in: Koken
29.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@joro, als ik zie wat deze vraag allemaal voor reacties oproept, is deze vraag een Goede Vraag.

Het beste antwoord

Als het extra vierge is niet omdat deze bij verhitting veel smaak verliest, dat is geschikt voor koude/lauwe gerechten. De gewone olijfolie en de vierge is wel geschikt om mee te bakken en braden. Voor zover ik weet is de olijfolie van Primadonna extra vierge, dus dan is deze niet geschikt voor verhitting, maar mogelijk is er ook een gewone of vierge olijfolie van dit merk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
joro
9 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg en de link.

Andere antwoorden (2)

Kijk wat op het etiket staat.

Extra vierge olijfolie wordt koud gebruikt voor pasta, salade, vinaigrettes, tapenades en koude sauzen. Extra vierge olijfolie is minder geschikt voor frituren en om te bakken. Bij verhitting kunnen schadelijke stoffen, zoals PAK's, ontstaan. Hoe vaker of langer extra vierge olijfolie wordt verhit, hoe meer PAK's worden gevormd.

De gewone olijfolie is zuiverder en daardoor beter geschikt voor frituren en bakken of braden. Omdat deze olijfolie voor het belangrijkste deel bestaat uit geraffineerde olie, verandert de olie niet van kwaliteit en smaak bij verhitting. Deze olijfolie kan beter tegen verhitting dan harde vetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: Primadonna olijfolie verkrijgbaar bij de Lidl is volgens het etiket extra vierge olijfolie, en ik heb het jarenlang gebruikt om te frituren (max 180°C, nooit meer dan 2 keer gebruikt) met zeer goede resultaten.
Persoonlijk vind ik deze olie redelijk goed smaken, iets te bitter voor mijn gevoel, en zeker een prima prijs/kwaliteit verhouding...
... maar juist omdat het goed geschikt is om te frituren, heb ik mijn twijfels over de ware aard van het spul, zeker gezien de prijs.

Zoals iemand anders aangaf, extra vierge olijfolie mag niet gefilterd worden, en is afkomstig van de allereerste koude persing van de vruchten. Dat betekent dat de olie bepaalde smaak- en kleureigenschappen heeft die andere soorten niet hebben (doorgaans is het donkerder en heeft een meer uitgesproken smaak) Helaas is deze olie hierdoor erg gevoelig voor oxidatie, zeker als het verhit wordt boven de 180°C.
Alle andere soorten olie worden gefilterd of zelfs geraffineerd, en dan worden alle bestanddelen die kunnen oxideren of verbranden verwijderd. Hiermee lever je iets in qua smaak en kleur, maar dan is het product stabieler en langer houdbaar.
Vandaar de bekende vuistregel van: "extra vierge voor koude bereidingen, gewone olijfolie voor warme bereidingen."

Er zijn echter twee soorten olijfolie extra vierge die je toch kan gebruiken om te frituren:
- Extra vierge olie van de beste kwaliteit, omdat het toch erg zuiver is, mits de temperatuur onder de 180°C blijft en je het maar 1 of maximaal 2 keer gebruikt. Dan is de olie nog steeds stabiel, en het ontwikkelt geen nare smaken. Het nadeel is dat je relatief veel olie gebruikt, en dit product is erg duur.
- Extra vierge olie die toch gefilterd is. Dan zou deze olie eigenlijk het predikaat "extra vierge" niet mogen dragen, maar... dat soort dingen gebeuren. Het is een harde feit dat er veel meer olijfolie wordt verhandeld als 'extra vierge' dan daadwerkelijk geproduceerd wordt. Het hoeft zeker geen slechte olie te zijn, en het is prima geschikt om te frituren.

Hiermee wil ik Lidl niet van fraude beschuldigen, begrijp me niet verkeerd, maar ik blijf het raar vinden dat een olijfolie die als extra vierge wordt verkocht voor zo'n relatief lage prijs als Primadonna, zo goed geschikt is om te frituren.
Persoonlijk gebruik ik dat merk niet meer. Ik betaal nu iets meer voor de extra vierge van AH-huismerk, die ook prima tegen frituren kan en ik qua smaak lekkerder vind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens, als je toch moet frituren/bakken/wokken op hogere temperaturen, dan is het verstandig om arachideolie in huis te hebben. Bij mij thuis ontbreken nooit de extra vierge olijfolie van fatsoenlijke kwaliteit om te frituren (dat is nu de AH), en de extra vierge van uitmuntende kwaliteit voor salades, sauzen, enz (deze neem ik mee uit Spanje)
Mijn keuze om een iets mindere extra vierge olijfolie (maar nog steeds zeker geen slechte) te gebruiken om te frituren is puur prijstechnisch: ik vind de smaak van olijfolie om te bakken gewoon heerlijk, maar wil ook niet te veel hiervoor betalen. Daarnaast heb ik ook arachideolie om te wokken en kleine flesjes sesam- en walnootolie om smaak te geven aan bepaalde gerechten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
De olijfolie Luccese kwam van de olijven uit Zuid-Spanje of Noord-Afrika en werd alleen gebottled in Lucca - Italië in de Toscane. Zo stond het ook op het etiket.
Veel Prima Donna olijfolie van Lidl wordt nu gebotteld in Allesandra – regio Piemont.
Landen en streken landen waar de werkloosheid hoog en het loon laag is. Het zegt niets over de kwaliteit, alleen over e prijs.
Deze Lidl olijfolie komt wel uit Italië maar de olijven niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDarc
Bedankt voor de aanvulling!
Die info had ik niet, en dat verklaart veel.
Dat de olijven geen Spaanse, Italiaanse of zelfs Griekse waren, dat is duidelijk, simpelweg projstechnisch. De EU-wetgeving op dat gebued laat het nu toe dat olijfolie wordt aangeduid als afkomstig van het land waar het gebotteld wordt. De oorsprong van de olijven moet ook vermeld worden, maar dan zeggen ze iets vaags zoals "Uit Mediterraanse landen". Dan weet je eigenlijk genoeg: dat is Noord Afrika. Niets mis ermee, begrijp me niet verkeerd, maar se consument wordt niet juist geïnformeerd, vind ik
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Plus is 12 uur vertraagd.
Eerder werd de extra virgin olijfolie verkocht onder de naam Luccese die volgens een Duits onderzoek, gepubliceerd in 2005 in het magazine Der Feinschmecker, beslist geen extra virgin olijfolie was.
Na dit schandaal werd olijfolie onder de naam PrimaDonna verkocht, met ongeveer eenzelfde etiket op de fles.
Wat betekent precies oliveoil from "natives oliven". Natuurlijk zijn ze native in het land van herkomst.
Of het wel of geen extra virgin is kan ik niet beoordelen. Informatie op de fles lees ik nooit, interesseert mij niet. Ik vind het lekker of niet lekker. Te duur of niet te duur en luister naar wat mijn vrienden ervan vinden.
Ik kan er wel bronnen bij zoeken, maar die zijn soms net zoveel waard als een halfje in WOII.
joro
9 jaar geleden
Ik gebruik dus al jaren Primadonna olijfolie om te braden en te wokken. Het bevalt mij prima. Ik gebruik het dus eenmalig. In de link van @crea staat, dat deze olie minder geschikt is voor het baken en braden, want de smaak zou achteruit gaan. Met andere woorden, het kán wel.@Panteo schrijft dat er schadelijke stoffen kunnen ontstaan, als je deze olie gebruikt voor bakken en braden. Dit zal ik eens nader gaan onderzoeken. In ieder geval bedankt voor jullie toelichting!