Kan ik verse aardbeien onbewerkt invriezen?

Hoe behouden ze dan het best hun smaak, in alu folie of in een afgesloten diepvriesbakje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
13K

Het beste antwoord

Mijn gevoel zegt in een bakje, omdat alu folie toch niet ideaal afdicht.

[http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/veaardbei.html]: Denk bij invriezen aan de volgende punten: Gebruik alleen eerste kwaliteit produkten, volledig rijp maar niet overrijp. Vries het fruit zo spoedig mogelijk na de oogst in. Was de aardbeien heel voorzichtig (zie schoonmaken) en dep ze droog. U kunt de aardbeien op drie manieren invriezen: Met suiker. Leg de vruchten met suiker laag voor laag in de verpakking (poly-ethyleen, goed schoongemaakte yoghurt of vlabekers zonder scheurtjes of een aluminiumbakje). Reken op 200 gram suiker per kg vruchten. Schud de doosjes licht zodat alle vruchten met suiker worden omgeven. Sluit de verpakking en vries ze zo snel mogelijk in. Met een suikeroplossing. Maak een suikerstroop van 200 gram suiker op een halve liter water, dit is genoeg voor een kg aardbeien. Zonder suiker. Aardbeien blijven mooi stevig als u ze 5 uur voor vriest op een plastic dienblad of op een bakblik. Zijn de vruchten hard, dan kunt u ze verpakken zoals u gewend bent. Bedenk wel dat vruchten zonder suiker ingevroren slechts 6 maanden houdbaar zijn. Met suiker of in een suikeroplossing is de bewaartijd 12 maanden. lngevroren zacht fruit wordt altijd enigszins zacht als het ontdooid is. Gebruik dit fruit dan ook niet voor garnering, maar voor moes, compote e.d. Ontdooi de vruchten buiten de verpakking om te voorkomen dat het fruit de smaak van de verpakking aanneemt. Spreid het fruit uit op een bord en laat het zo snel mogelijk ontdooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Neem alleen gave exemplaren, was ze voorzichtig en dep ze net zo goed droog. Zet je vriezer op de koudste invriesstand en leg de aardbeien los en niet tegen elkaar aan op een bakblik of iets plats. Laat ze zo los bevriezen. hierna doe je ze in een diepvrieszakje of doos. Dat maakt in dit geval niet uit, want ze kunnen elkaar niet kneuzen omdat ze bevroren zijn. Alleen op deze manier kan je ze heel gebruiken om bijv. bij een ijscoupe te doen of dergelijks.
amc
13 jaar geleden
Vollegrondaardbeien zijn het meest geschikt om ingevroren te worden, hun gehalte aan droge stof is hoger dan dat van andere aardbeien. Kleine, stevige en rijpe vruchten zijn het meest aangewezen. Ook de variëteit is belangrijk.
Spoel de aardbeien kort en leg ze niet in het spoelwater. Verwijder daarna pas het steeltje en kroontje. Verpak ze en vries ze in. U kunt ze ook verspreid op een dienblad leggen. Plaats het dienblad open in de diepvriezer en laat enkele uren liggen. Haal het daarna uit de diepvriezer en verpak de aardbeien in doosjes of zakjes. Zo kleven de aardbeien niet aan elkaar.
Tevens kunt u van aardbeien ook eerst een saus maken of puree, die u dan invriest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan als ze goed geplukt zijn zijn ze al schoon en anders moet je ze even afspoelen en weer laten drogen ,vervolgens leg je ze zo op een dienblad los langs elkaar en dan met dienblad en al in de diepvries niets eroverheen ,als ze dan bevroren (na ca 12 uur) zijn neem je ze uit de diepvries en pak je ze in bakjes of zakken, zo blijven de aardbeien op hun mooist en gemakkelijkst te gebruiken,ze blijven dan ook ingepakt nl los van elkaar.
succes