Hoe maak je zelf poire williams?

We hebben de peer reeds in de fles laten groeien, maar deze zijn nu rijp.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
14.5K

Het beste antwoord

Ik heb dit recept rechtstreeks gekopieerd. Excuses voor het wat onbeholpen taalgebruik. Het lukt me even niet de tekst aan te passen op een klein scherm.

Ingrediënten voor 12 personen
Peer "williams", 3 eenheden
Brandewijn, 1 l
Suiker glans, 450 gr
Kruidnagel, 3 eenheden
Bereiding: 15 minuten
.. Moeilijkheidsgraad: Laag
.. Prijs: Midden
.. Oorsprong: Internationaal
BEREIDING:
Was en droog de peren, steek de kruidnagel en zet dit in een gesteriliseerde
weekpot, voeg de suiker en giet de brandewijn. Deksel erop en even schudden.
Laten staan 1 jaar lang, filteren door een fijne zeef naar een fles.

Ik zou een proefje doen met de recept, alleen de laatste fase zou ik naar
een fles overbrengen met een peer erin, lijk mij gaaf.
Maar jij kan ook een peer siroop maken eventueel met toevoeging van kaneel.
Kook 3 peren zacht en bewaar de kookwater, pureer de peren samen met 500gr
suiker.
Giet de mengsel in 1/2 l kookwater, op lage vuur maak een siroop. Na het
zeven (moet nog warm zijn) en afkoelen maak een liqueur ervan met 2/3
brandewijn en 1/3 siroop. De alcohol gehalte gaat van 45% naar 30% ongeveer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan. Hoop dat het over een tijdje ook nog lekker blijkt te zijn!

Andere antwoorden (2)

bij mijn tante in Frankrijk werd het op deze manier gemaakt en heb daar ook aan mee gedaan en de drank mee genomen voor de familie
Zodra u de peren in zijn fles hebt geoogst, fles en peer met afgekoeld gekookt water of citroen water uitspoelen
Laat zo veel mogelijk water uit de fles druppelen voor het toevoegen van de alcohol
Gebruik een trechter om de fles te vullen met je gekozen alcohol.zo als peren brandewijn of Eau de Vie of wodka
of brandy of brandewijn maar eau de Vie is het meest gangbare voor de poire williams
Vul de fles tot normaal niveau en neem een kurk of dop om af te sluiten
Achter in een koele donkere plaats gedurende drie maanden.
of, als u liever een zoetere smaak heeft,maak het dan met suikersiroop.en alcohol
Maak deze door het brengen van gelijke hoeveelheden suiker
1 beker suiker en 1 beker water
breng dit aan de kook en laat sudderen tot het dik wordt.
Nadat u de afgekoelde siroop hebt toegevoegd, schud de fles voorzichtig om het te mengen met de alcohol
de verhouding is ongeveer 2/3brandewijn en 1/3 siroop
zet ook deze weg voor drie maanden en schud deze af en toe voordat u het eerste slokje neemt
het kan ook mislukken en dat ligt aan de peer en heeft hij regenwater gehad of te veel zon
maar hoe meer je het doe des te handiger word je succes er mee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor 1,4 liter likeur van poire williams heb je het volgende nodig,

- 1,2 kg aromatische peren, volkomen rijp.
- 30 cl alcohol
- 14 cl perenbrandewijn
- 6 cl honing
- 25 cl suikersiroop
Verwijder aangestoken delen, steeltjes en klokhuizen, maar niet de schil. Maak pulp van de gereinigde peren(vb met de mixer) en giet daar meteen alcohol en brandewijn op. Laat zo een week staan in afgesloten bokaal, dagelijks enkele keren schudden. Nadien filteren over koffiefilter en de pulp uitpersen. De uitgeperste pulp ook filteren. Aanzoeten met honing en suikersiroop. Na enkele weken nogmaals filteren indien nodig.
Je kan extra pit geven aan deze likeur door een tweetal dagen op voorhand in de alohol een half vanillestokje, 4 kruidnagels en een kaneelstaafje te laten trekken. Deze drie laatste ingredienten worden niet meer bij de likeur gevoegd.