Mag een weckpot met (rubberen?) ring in de vriezer?

Ik heb een weckpot met een rubberen ring. Mijn vraag is, kan ik hier soepen in bewaren en dan invriezen? Of is die ring niet geschikt voor de vriezer?

Picture for question
8 maanden geleden
in: Koken
2K

Antwoorden (3)

Het kan met de glazen deksel, ring en klemmen
fremar
8 maanden geleden
teusvh
8 maanden geleden
Ooit geprobeerd? Als water bevriest zet het uit, en glas rekt niet mee. Wedden dat die weckpot barst?
Weckfles in de vriezer is niet aan te bevelen. Bij bevriezing kan de inhoud uitzetten, waardoor de fles breekt.
8 maanden geleden
Volgens de website van Wecken Online kan je weckpotten invriezen.
Daarbij wordt wel geadviseerd op bij grote potten (0,25 - 0,50 - 0,75 - 1,50 liter) minimaal twee centimeter onder de rand leeg te laten en bij kleiner potten minimaal één centimeter. Hierdoor is er ruimte om de het vocht uit te laten zetten.
En, wat ook belangrijk is, is dat je de inhoudt eerst volledig laat afkoelen.
8 maanden geleden
Bordensteker
8 maanden geleden
+
De vraag ging eigenlijk over de ring, maar de foto toont een min of meer cylindrisch gevormde pot. En dan gaat het echt mis! Het wordt ook érg verwarrend verteld op de website van Wecken Online. Want daar staat: “Gebruik altijd de modellen die recht zijn (stortmodellen).” Wat zij zeer verwarrend rechte modellen (stortmodellen) noemen zijn deze: https://weckenonline.com/weckpotten-en-inmaakglazen/weck-stortmodel , dus allemaal potten met een tapse vorm, een schuine zijwand, een soort kuipmodel dus. Ik vermoed dat de inhoud bij uitzetting daarin iets omhoog kan kruipen zonder dat de pot barst. Vandaar ook de noodzaak om niet tot de rand te vullen.
HannekeJanssen
8 maanden geleden
Ik denk dat het ook behoorlijk slecht is voor de rubberen ring - die raakt sneller poreus, en dus onbruikbaar voor het wecken - bij veel temperatuurverschil, zoals uitkoken, of bijv. invriezen.