Welke roomboter spettert niet?

Laatst heb ik in Campina roomboter gebakken en ineens wist ik weer waarom ik dat niet meer moest doen. Het hele fornuis zat onder de spetters. Daar zit dus water in. Weet iemand een roomboter die niet spettert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.1K

Antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eko-romboter is niet gemengd met water en spettert dus eigenlijk nauwelijks. bij de AH en c1000 etc niet zo duur :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geklaarde boter spettert echt niet.! Je kunt hem soms kopen bij een Turkse winkel en wordt wel 'ghee' genoemd.
Je kunt hem ook zelf maken en wel zo;
neem minimaal 500 gr. ongezouten roomboter ( evtl. gepasteuriseerd) en doe hem in een pannetje. Breng voorzichtig aan de kook. Wacht tot alle boter is gesmolten
en er schuim ontstaat aan de oppervlakte. Zet het vuur lager en laat de boter pruttelen. Schep het schuim dat zich vormt er regelmatig af en bewaar dit. het duurt ong, 30-40 min. voor al het water uit de boter verdampt is. Op de bodem zal een laagje lichtbruin gestold eiwit te zien zijn.
De boter is nu transparant goudkleurig en pruttelt een beetje zonder dat er nog vocht verdampt. De boter ruikt nu een beetje nootachtig. Filter de ghee door een thee-of zakdoek in een schone kom, die met een luchtdicht deksel afgeloten kan worden.De bruine neerslag kan je weggooien. het schuim kan je gebruiken voor in de soep of rijst, het is wel heel vet! Deze ghee bewaar je niet in de koelkast. Door de condensvorming bederft de boter.
Ghee gebruik je om mee te bakken, braden of frituren.
Het is ook lekker om op brood te smeren.
de Indiase keuken gebruikt het bijna uitsluitend.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Maar wel veel werk.
amc
13 jaar geleden
Ik weet het. Toch is het de moeite waard als je toch boter wilt en geen spetters. Ik ben graag in de keuken bezig dus ik maak vaak veel werk van het eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk overzicht, maar nr 1 is te ver. 2 is niet meer te koop. 3 en 4 zijn helemaal te ver. En dan zijn de voldoendes al op.
Aldi roomboter! Zeer goede boter voor weinig geld. Spettert echt niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets bakt op een hoge temperatuur en het baksel verliest vocht dan zal het altijd spetteren.
Hierdoor word de hele keuken vet. Maar ze zeggen ook dat het lekkerste/beste eten uit de vetste keukens komt.
Bakken op een lagere temperatuur zal het minder laten spetteren maar dat gaat ten koste van het eindresultaat.
Zorg in iedergeval dat hetgeen je bakt droog gedept is en een hoge pan houd wat meer spetters binnen.
Eet smakelijk