Welk hakmes kan ik het beste gebruiken om bevroren vlees in stukken te hakken?

Ik bestel diervriendelijk vlees via internet en de porties zijn te groot voor me. Ik heb gelezen dat je het beste een hakmes kunt gebruiken om hier kleinere porties van te maken. De prijzen van hakmessen kunnen enorm variëren. Ik vraag me af of elk hakmes wel geschikt is om bevroren vlees te hakken.

een jaar geleden
in: Koken
2.7K
TurfGraver
een jaar geleden
"diervriendelijk vlees" :D bestaat dat?
Hoe krijg ik op een, voor de dier, vriendelijke manier zijn vlees?
tinus1969
een jaar geleden
@TurfGraver
https://eytemaheert.nl/diervriendelijk-vlees/
https://www.eoswetenschap.eu/voeding/kan-je-diervriendelijk-vlees-eten
https://www.dierenwelzijnscheck.nl/dierenwelzijnscheck/vlees
TurfGraver
een jaar geleden
Wat we mensen allemaal wijsmaken om zichzelf een goed gevoel en schoon geweten te geven.
crispy
een jaar geleden
Ik zou de grotere porties in zijn geheel klaarmaken en daarna in kleinere porties invriezen.
Inekez1
een jaar geleden
@Turfgraver, als ik een dier was, zou ik liever op een gegeven moment met 1 schot gedood worden, dan dat ik een maandenlange langzame dood moet sterven van ouderdom, pijn, ziekte, honger en dan halfdood ergens rustig willen gaan sterven dat je ogen al uitgepikt worden door de kraaien terwijl je nog leeft... De minst diervriendelijke dood is de natuurlijke dood. Een dier dat een gezond, stressvrij leven heeft gehad en dan door de mens wordt gedood lijkt me toch voor dat dier een betere optie.
TurfGraver
een jaar geleden
Fijn dat wij dat voor hun beslissen Inekez1.
Vaak als ze nog piep jong zijn (anders zijn ze niet mals).
https://animalfreedom.org/pics/leeftijd%20vee.jpg
Wat als we ze in de eerste plaats al helemaal niet (voor ons doel) zouden fokken?
Wat zijn we toch geweldig dier vriendelijk. :)
Yaja
een jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het bijl uitproberen, dat heb ik toch al. Moet ik wel nog een dikke plank kopen. Na lang vegetarisch te hebben gegeten, ook nog kort veganistisch, eet ik nu weer af en toe vlees. Ik koop het bij vleeschenco.nl Bijna alle dieren hebben in het wild in kuddes geleefd. Niet de kippen, die hebben een overdekte buitenruimte waar ze wel een natuurlijk leven kunnen leiden.
Inekez1
een jaar geleden
@Yaja, best gebruik je een hakblok. Dat is hout met de kopse kanten aan de bovenkant. Bij een plank zit de kopse kant aan de zijkant. Een dikke plank kan ook, zorg dan dat je altijd haaks op de houtnerf slaat anders splijt je plank.

Antwoorden (3)

Diervriendelijk vlees zul je weinig tegen komen. Maar hakken lijkt mij geen optie, een electrisch mes met de extra messen voor bevroren vlees lijkt mij makkelijker en is er beter voor bedoeld.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
Een hakmes is juist bedoeld voor vlees met botten, en ook voor bevroren vlees. Met een elektrisch mes ben je een hele tijd aan het zagen voor je erdoor bent.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@Inekez1: Zeker nog nooit geprobeerd?
Als een mes door de boter gaat het...
Ja, als er botten in zitten waarover niets vermeld hier wordt doet de slager het met een lintzaag.
Inekez1
een jaar geleden
Met een hakmes of bijltje is het 1 klap. Dat duurt 1 seconde. Het mes is glad dus met 1 veeg is het ook weer schoon. Je moet wellicht een beetje de handigheid oefenen om precies goed te slaan met een hakmes als je iets precies in 2 gelijke delen wil hebben. Ik heb inderdaad nog nooit een elektrisch mes geprobeerd in bevroren vlees. Wel brood mee gezaagd en dat duurde met een elektrisch mes al langer dan wanneer ik het met een gewoon broodmes had gesneden. Ik kan me niet voorstellen dat bevroren vlees sneller gaat dan vers brood...
Ja, elk hakmes is geschikt om vlees te klieven.
Zelf zou ik voor een Japans hakmes gaan.
een jaar geleden
Goedkoper en steviger dan het goedkoopste hakmes is een klein simpel keukenbijltje van de bouwmarkt. Even goed schoonmaken van te voren en na gebruik schoonmaken en invetten, want het is geen roestvrij materiaal.
Gebruik wel een stevig hakblok en sla niet te hard, anders ben je zo door je hakblok / snijplank heen.

Ik gebruik dat voor ingevroren vlees en groente. Ook een blok van 450 gram spinazie sla je er zo mee in 2 stukken. Veel goedkoper dan deelblokjes en minder ruimte nodig in de vriezer.
een jaar geleden