Alle landen waar het warm is eet men pikant; worden daardoor misschien schadelijke bacteriën gedood?

Dit is een veronderstelling van mij maar ik zou het toch graag willen weten. Hoe kan men dit anders dan verklaren?

2 jaar geleden
in: Koken
2.2K
SentWierda
2 jaar geleden
Het is aan te bevelen de vraag te lezen die op 1 november 2010 is gesteld: Waarom eet men in de warme landen vaak pittig en scherp?
Met 2 antwoorden.
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken/vraag/101388/eet-warme-landen-pittig-scherp/

Antwoorden (3)

Het is inderdaad zo dat de capsaïcine in chilipeper ervoor zorgt dat eten minder snel bederft. Maar dat is niet de hoofdreden waarom in tropische landen zo graag scherp eten wordt geconsumeerd. Dat is namelijk omdat het de mensen helpt om te gaan zweten en daardoor kunnen ze hun lichaam helpen afkoelen.
Amadea
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Zweten is een inefficiënte manier van afkoelen. Het heeft dus gene zin om dit te stimuleren, integendeel. Verder heeft je lichaam sowieso regelmechanismes om af te koelen, die hoef je niet te stimuleren.
samaiphon
2 jaar geleden
ik ben tevreden met dit antwoord en dus beste antwoord
Ja. Knoflook, ui, piment en oregano blijken de beste allround bacteriedoders te zijn, gevolgd door tijm, kaneel, dragon en komijn (die allemaal tot 80 procent van de bacteriën doden).
Paprika's, waaronder pepers en andere hete pepers, bevinden zich in het midden van het antimicrobiële pakket (doden of remmen tot 75 procent van de bacteriën), terwijl peper van de witte of zwarte variëteit 25 procent van de bacteriën remt, net als gember, anijszaad, selderijzaad en de sappen van citroenen en limoenen.
SimonV
2 jaar geleden
samaiphon
2 jaar geleden
Ik had al een ander als beste antwoord opgegeven maar dit vind ik toch nog een uitgebreider enn beter antwoord
De pittigheid is van veel planten een afweermechanisme tegen ongedierte. Zo worden de intense specerijen ook gebruikt om bederf tegen te gaan. Bij warmte bederft het eten sneller en als de gerechten dan antibacteriële eigenschappen hebben, is dat mooi meegenomen!

Door het eten van pepers als voorbeeld, worden onze pijnreceptoren (soort 'ontvangers) geprikkeld door de capsaïcine (de werkzame stof in pepers) en er gebeuren dan twee dingen; het lichaam voelt een soort pijn én warmte. De pijn die bij een echte verbranding ontstaat, maar dan van binnen en de warmte die door de chemische prikkel ontstaat. Je lichaam weet echter niet of die warmte komt door de omgevingstemperatuur of door de chemische prikkel. Het gevolg is dat het lichaam onmiddellijk reageert . De bloedvaten zetten uit en je gaat zweten. Door het uitzetten van de bloedvaten ga je vaak blozen, zodat het bloed aan het oppervlak meer warmte kwijt kan raken. Eigenlijk schakelt het pittige eten de airconditioning dus aan.

Pittig eten werkt gek genoeg verkoelend: het zorgt ervoor dat je gaat zweten, zonder dat je lichaamstemperatuur omhoog gaat. Ik denk dat dit vooral in warme landen wel prettig is.
amc
2 jaar geleden
samaiphon
2 jaar geleden
spijtig genoeg heb ik al een beste antwoord gegeven omdat dit zeker even goed of nog beter is
amc
2 jaar geleden
Fijn om te weten dat je iets aan mijn antwoord hebt.
samaiphon
2 jaar geleden
heel leerzame bijdrage