Hoe krijg ik deze pastasaus op smaak zonder zout?

Gehakt rullen met ui en vervolgens ontvelde verse tomaten in een blender en in de pan. Hoe krijg ik hier smaak aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
20K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is gehakt ui en tomaat het enige wat je in de saus wil doen op het op smaak brengen na? Dus alleen nog de kruiden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom geen zout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh sorry vergeten. Doe er ook champignons en prei bij. Geen zout omdat ik aan het afvallen ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je erin slaagt om af te vallen met zoutreductie dan kun je maar beter een internist/nefroloog opzoeken want dan heb je een ernstige ziekte onder de leden, waarvan je de behandeling beter niet kunt uitstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL kees!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je wilt afvallen , neem dan ook geen gehakt daar zitten vetten in..
beter is kei normaal eten, maar alles met mate..
gezond eten, veel bewegen , 2 liter water per dag..niet snoepen en weinig vetten..
overal waar TE voor staat is niet goed....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spreek je jezelf niet een beetje tegen, Marion? In normaal eten horen eiwitten thuis. Hoeft geen gehakt te zijn; kip of vis is ook prima, of ei en nog wel meer. Verder gaat het meer om het totaal aan calorieën dat je naar binnenwerkt, waarbij voor de grote lijn niet zo belangrijk is wat de calorieënleveranciers zijn. Dat alleen maar vetarm niet werkt kun je links en rechts om je heen zien. Beter is inderdaad evenwichtig eten maar daar hoort echt ook wel wat vet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn eigen recept is zo simpel en erg lekker
je begint met een beetje zonnebloemolie in de pan en een paar uien kleingesneden die je bakt, uien uit de pan, gehakt erin rul bakken,uien er weer bij, 2 tenen knoflook klein of persen, tomatenpuree, pakje/blikje tomaten op sap er bij, prei schoon en kleingesneden, 2 of 3 verse tomaten erbij in stukjes (champignons gebakken, paprika groen en rood kleine stukjes kan er bij )
kruiden: peper, zout, oregano, basilicum, beetje geraspte parmezaanse kaas erboven op (mag ook belegen of oude goudse kaas zijn)
pasta koken : klaar, de saus in de pan een uurtje laten sudderen maakt het lekkerder ! de tweede dag is het nog lekkerder ! Je valt niet af als je hier geen zout bij doet, je mist alleen het zout als smaak. Succes en eet smakelijk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aangenaam: waar staat dat feit van jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marion61: Hoewel ik zelf verre van bang ben voor vet ben ik het wel met je eens dat gehakt vaak erg vet is. Ik maak zelf weleens half om half van doorregen runderlappen en hamlappen en dan is het nog veel minder vet dan de half om half van de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marion: waar koop jij varkensgehakt? Dat heb ik nog nooit zien liggen. Het is of hoh of runder en dan is runder qua vet een betere keus inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pelle hier bij ons in de supermarkt verkopen ze varkensgehakt, h.o.h.en runder..
@keesvi ..de reactie had ik gemeld..
We geven haar enkel goede raad, zout is niet slecht...maar alles met mate
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marion61: met opvolging, t.g.v. die melding... Maar precies, alles met mate, ook zoutbeperking: "A severe restriction of sodium chloride intake has been associated with insulin resistance and obesity."http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=15930169&dopt=AbstractPlus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan het weten, ik heb een slechte nier, en het advies is van mijn specialist zuinig met zout..
en dat doe ik ook, maar geheel zoutloos!! bah ik moet er niet aan denken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marion, dat heb ik echt nog nooit gezien. Ik bedenk me net dat dat wel weer handig is voor mensen die geen rund mogen (hindoes) maar drie soorten gehakt heb ik hier niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in italie wel..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout heb je nodig, maar natuurlijk niet te veel, wij gebruiken al jaren Herbamare kruidenzout, zeezout aangevuld met kruiden, je hebt er minder van nodig, dan van keukenzout en het is nog lekker ook, je koopt het bij de drogisterij, er is ook een pittige variant die zeker lekker is in de pasta en alle vette vleessoorten vervangen wij door champignons en 2 keer per week door kip. Ons hele gezin is, ondanks het gebruik van zout, slank. Deze eetgewoonten zijn in overleg met de huisarts gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van zoutloos eten val je ECHT niet af ; dat moet je alleen maar - in overleg met de dokter - doen als je ernstig risico loopt op nierfalen bij een extreem hoge bloeddruk ofzo. In het beste geval verlies je op de korte termijn wat vocht. Of je moet willen afvallen omdat je eten gewoon totaal smakeloos is natuurlijk ; dat zou eventueel ook nog kunnen .Maar dan lijkt het me een beetje zonde van de moeite en kun je net zo goed niet koken. Je hebt niet veel zout nodig, maar wel net dat snufje om smaak aan je eten te geven.

Het beste antwoord

Om veel smaak aan je saus te geven moet je deze goed laten indikken door hem wat langer te koken. Vaak wordt bij het gebruik van verse tomaten bij een deel de zaadjes er uitgehaald om de saus minder waterig te laten zijn.

Dan moet je de zoet/zuur balans op pijl brengen. Dit kun je proeven en hangt af hoe rijp je tomaat is. Bijna altijd moet er azijn bij. Als de tomaten niet zon rijp zijn kan je een beetje suiker toevoegen.

Vervolgens moet saus voldoende diepte hebben (rijke smaak). Dit krijg je door het gebruik van extra umami/glutamaat rijke producten. Tomaat en gehakt bevatten dit al van naturen, maar ook broccoli, champignons, walnoten en parmezaanse kaas. Als je geen zout gebruikt moet hiervan extra hebben om te 'compenseren'. Vaak word dan ook een smaakversterker (Ve-tsin/MSG) gebruikt zoals Beer56 zegt. Maar de producten die ik net noemde bevatten deze stof van naturen. Je kan ook Oestersaus of vissaus gebruiken, maar die bevatten dan ook weer zout.

Het belangrijkste is om te de natuurlijke smaken te consenteren, koop dus ingrediënten die uit zich zelf al heerlijk zijn. Dan hoef je minden recht te brijen.

Dan natuurlijk afronden met de tip van marion61.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor azijn. Een zwaar onderschatte smaakmaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, eindelijk!

Andere antwoorden (14)

Je kan er vervolgens nog allerlei groenten, kruiden en specerijen aan toevoegen. Zoals verse fijngesneden paprika, prei, chilipeper, basilicum. Als smaakversterker een mespuntje Ve-tsin en een flinke scheut Heinz tomaten ketchup doen de saus wonderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar in de ketchup zit weer zout..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Barstensvol suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koken zonder zout is al moeilijk. Alles wat je toevoegd heeft nadelen. Zeker als het om geprepareerde middelen gaat. Zakjes met kruiden bevatten ook veel zout als smaakversterker. Dus je kunt er niet omheen dat als je zonder zout toch een smakelijk gerecht wil serveren, je een noodgreep naar 'n middel als ketchup moet accepteren. Dan maar wat meer suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je toevoegingen zoals zout zoveel mogelijk wilt vermijden en die toevoegingen zelf in de hand wilt houden moet je geen kant en klare voedselproducten gebruiken. Het advies aan iemand die op dat spoor zit om een scheut ketchup te gebruiken is idioot, evenals het advies om ve tsin/E621/smaakversterke te gebruiken. Dat laatste stofje is zeer omstreden als additief, niet in de laatste plaats omdat het honger op zou wekken. Ik denk daar zelf genuanceerder over maar om het in dit geval te adviseren gaat zelfs mij veel te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SmaakversterkeR. Overigens is het wel aan te bevelen om rustig aan te doen met zout maar zijn de risico's van te weinig zout groter dan die van een beetje teveel. Afvallen doe je er echt niet van en ik ben het beslist wel met je eens dat fatsoenlijk koken volledig zoutloos een ontmoedigende opgave is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zoutloos moet koken, mag er zeker geen ketchup en al helemaal geen ve-tsin in.Dan kun je beter nog een snufje zout toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ve-tsin (E621) is inderdaad een slecht idee. Ik weet niet of je aan de smaak van zoutarm gewend bent dat scheelt sowieso in je smaakverwachting.
Breng het op smaak met wat blaadjes basilicum en oregano.. En beetje vers gemalen peper..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
anneliez
12 jaar geleden
veel versgemalen peper, en knoflook en verse pepertjes
Alle voorgaande antwoorden maar ook:
Knoflook natuurlijk!
En met bijvoorbeeld heel fijn gesneden wortel en een scheutje rode wijn krijg je een wat zoetere saus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt veel beter pastasaus maken van tomatenpuree of van een blikje of pakje gezeefde tomaten. Daar zit veel meer smaak aan dan aan verse tomaten.

Rul wat gehakt in een lepel olijfolie in de koekenpan, voeg er een uitje, eventueel een teen knoflook, een verkruimeld bouillonblokje en wat warm water aan toe, de tomatenpuree en wat Italiaanse kruiden. Hoewel hier natuurlijk wat zout inzit hoef je geen extra toe te voegen omdat deze simpele methode van nature al veel smaak oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt helemaal. Ik gaf slechts het volledige recept, niet in de laatste plaats omdat zoutloos eten nonsens is als je wilt afvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van zoutloos eten verlies je geen kilo..
je lichaam slaat geen vocht meer op, met als gevolg dat je slap en moe gaat voelen..
bij een normaal gebruik van zout verwerkt je lichaam het..beter is voldoende bewegen, gezond eten , en water drinken..
goede basis voor af te vallen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dees74: het zij je vergeven. ;-)
@Marion61: Hier zijn we het helemaal over eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet ongeveer 6 tot 8 botherhammen per dag en deze bevatten meer dan genoeg zout voor de rest van de dag. Vandaar het zoutloos koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of ik je goed begrijp maar ik denk niet dat er zowat een gram zout in een boterham zit. Ik pleit heus niet voor veel zout in de voeding maar ik ben wel bang voor doorschieten naar zoutarm door veel mensen onder invloed van eenzijdige propaganda door o.a. onze kortzichtige overheid. Bij een andere vraag had ik al aangegeven dat te weinig zout weleens grotere gezondheidsrisico's zou kunnen opleveren dan teveel:
http://www.reuters.com/article/2011/05/03/us-eating-less-salt-doesnt-cut-heart-ris-idUSTRE7427AG20110503
http://eetschrijven.blogspot.com/2011/07/hoe-fout-is-zout.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aangenaam, je valt niet af van zoutloos eten! je lichaam verliest enkel vocht, en dat ga je wel degelijk aan je huid zien..
beter is normaal eten alles met mate gebruiken, veel bewegen lekker veel groene groente, hoe groener hoe gezonder, bewegen en water drinken..
Ga bv lekker na de maaltijd een uur wandelen, je verbrand alle overtollige calorieen ..
Zoutloos eten breekt je op..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet durven zeggen dat het propaganda van de overheid is, maar met name de dieetindustrie verzint elke zoveel jaar weer een nieuw totaal onzinverhaal over voeding. Zo hebben we net de doodsangst voor vet achter de rug (gevolg : meer dikkerds met tekort aan in vet oplosbare vitamines en goede vetten, met name kinderen) en wordt er nu ingepompt dat je ineens maar geen koolhydraten hoeft te eten ofzo (met alle gevolgen voor overbelaste nieren door al die te eiwitrijke voeding van dien). Ik wacht maar rustig af tot er een dieet komt waarin je geen groente en fruit mag eten ; dan kan ik in elk geval de propagandamachine de schuld geven :lol:
Al een heleboel goeie antwoorden... Nog een tip: Koop roma trostomaatjes (langwerpige aan de steel). Die van de Aldi zijn niet duur en zaaaaaaaalig! Was ze goed, maar ontvel ze niet! Dan in de blender. Scheutje azijn oid niet meer nodig! Verder natuurlijk knoflook en verse oregano, basilicum en zwarte peper uit de molen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij doen altijd wat bonenkruid in de saus. En ook een flinke hoeveelheid sambal, maar daar moet je van houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe er lekker wat aromat over heen dat is heerlijk en er is geen zout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verse kruiden versterken de smaak des te meer, zoals verse basilicum. en als je het een dag laat staan zodat de kruiden goed kan intrekken, smaakt ie de volgende dag des te beter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bak ook een fijngesneden pepertje mee(zonder zaadjes) en wat knoflook. Je kunt ook stukjes paprika toevoegen, maar dat wordt al snel overheersend.
De tomaat niet in de blender, maar meebakken in de olijfolie. Als de tomaat zacht begint te worden afblussen met een klein scheutje rode wijn. Beetje water toevoegen en in laten dikken.
Op het laatst de verse kruiden toevoegen(oregano of basicicum).
Zo doe ik het altijd, en ik hoef nooit zout toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lekkerste pastasaus (net als elk gerecht) bevat alle smaken. Dus zowel zoet, zout, zuur, bitter en umami. Het is ook lekker om zacht en knapperig te combineren.

Hoe maak je deze pasta op smaak? Laat de ontvelde tomaten , een gesnipperd uitje, ongeveer 1 el oregano (gedroogd), 1 el salie (gedroogd) en gemalen peper ongeveer een kwartier pruttelen. Langer kan ook als je een dikkere saus wilt. Laat ondertussen het gehakt marineren in een schaal met een beetje sojasaus (of zout), paprikapoeder, gemalen peper en wat cayennepeper (of een gesnipperd pepertje). Rul het vervolgens in een andere pan. Snijd een (gele) paprika, 3 teentjes knoflook en een courgette, voeg deze toe en laat 3 minuten zachtjes bakken. Doe de saus in een blender, of haal de staafmixer er doorheen, en voeg bij het gehakt. Maak de saus af met een scheut rode wijn als er geen kinderen mee eten en doe er eventueel nog een scheutje olijfolie toe.

De kruiden zijn allemaal aan te passen naar smaak. Tijm en rozemarijn zijn ook heerlijk. Kijk ook hier eens voor goede (zoutarme) recepten en kruiden: http://www.kruidenthuis.nl

Helemaal zoutloos hoeft overigens niet, een klein beetje toevoegen is niet erg. Wanneer je kant en klare pakjes gebruikt zit hier veel meer zout, suiker, smaakstoffen en andere narigheid in, terwijl je in dezelfde tijd een saus kan maken die veel lekkerder en gezonder is! Het zout in dit recept kan je overigens prima vervangen door sojasaus. Doordat sojasaus van gefermenteerde soja wordt gemaakt heeft deze een zoute smaak, terwijl er veel minder zout in zit. Sowieso een goede tip om zout te verminderen :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat olijven bij doen. Geen ook nog die aparte smaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 stengels bleekselder fijn snijden, 1dikke wortel fijn snijden, 1 of2 uien snipperen,2teentjes knoflook,blik gepelde tomaten(400g)klein blikje tomaatconcentraat,scheut rode wijn,gerookte spekblokjes ong kleine 100gr. Parmezaanse kaas. 400g gehakt (kalfs-varken).
Olijfolie en beetje boter waarin je eerst de gerookte spekblokjes in aanbakt.
Voeg alle fijne groentjes bij het gerookte spek en laat ong 5min meebakken .Pers er de knoflook boven uit.
Schuif de groentjes opzij in de pan en voeg het gehakt toe dat je rul bakt.
Doe het blik gepelde tomaten en tomaatconcentraat erbij. Alles goed mengen.
Sambal-oelek (naar keuze)
Alles zachtjes 1uur laten pruttelen met deksel op de pan. Regelmatig eens omroeren.
Na 1uur pruttelen een scheut rode wijn toevoegen en dit zonder deksel nog een 10min laten sudderen opdat de alcohol verdampt.
Ik doe er in het begin ook nog een beetje sambal-oelek bij (half theelepeltje)!
Lekker bij pasta en bestrooien met Parmezaan of gemalen Emmentaler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog 2 geheime tips, behalve azijn:
Dragon (heel bijzonder en heel lekker kruidje)
Kaneel (mits met mate toegepast maakt dit ook hartige sauzen heel lekker).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het toevoegen van kruiden is één, daarnaast kun je wat ansjovis toevoegen dit maakt het zouter zonder zout toe te voegen.