Ik ga een cake maken maar ik wil de amandelmeel vervangen door speltmeel. Hoeveel heb ik nodig?

Ik had laatst een koolhydraadarme cake gemaakt met amandelmeel maar ik vond dat een melige nasmaak hebben. De smaak zelf was goed. Nu wil ik de amandelmeel die ik nodig had vervangen door speltmeel. Weet iemand hoeveel ik daar dan voor nodig heb?
Dus zeg maar 100 gr amandelmeel = ........ gr speltmeel ?
En zijn daar formules voor als ik een ander meel wil gebruiken? Kan het niet duidelijk vinden op internet..

2 jaar geleden
in: Koken
3K
Amadea
2 jaar geleden
Door het gebruik van amandelmeel drogen je baksels minder snel uit en worden ze lekker luchtig van structuur. Met speltmeel worden de baksels compacter, want dat is minder luchtig. Het lijkt mij daarom geen aan te raden vervanging.
misslobe
2 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.... ik had ook al zo 1 en ander gelezen daarover.
Had t toch als antwoord gedaan dan had je 'het beste'antwoord' gekregen ;-)

Het beste antwoord

Amandelmeel is hoger in vet en in dichtheid t.o.v. van speltmeel. Eigenlijk is het sterk af te raden om amandelmeel te vervangen door speltmeel in jouw situatie, omdat je het niet zo
een op een kunt vervangen. Anyhow, het dichtstbijzijnde resultaat behaal je met 63 gram speltmeel en 75 gram tarwebloem.