Hoe kan het dat een ei ontploft als je 'm probeert te koken in de magnetron?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
6.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom het ontploft weet je inmiddels al, maar je kunt het ei wel koken in de magnetron als je het in water legt, water warmt dan geleidelijker op. Persoonlijk vind ik een pannetje op het vuur makkelijker, maar in geval van nood, kan het wel een optie zijn!

Het beste antwoord

Hier zijn 2 antwoorden op mogelijk, aangezien je er niet bij vermeldt of het ei in de schaal zit of niet.

Zit de schaal er nog omheen, dan ontploft het.
(Het vocht in een ei wordt dan namelijk snel tot aan het kookpunt verwarmd, zodat het gaat verdampen.
Daar de gevormde stoom niet tijdig afgevoerd kan worden, loopt de druk in het ei snel op, tot het explodeert.)

Een ei koken zonder de schaal eromheen kan ook:
1. Spoel een mok of koffiebeker (niet van glas en niet van plastic!) om onder de kraan. Droog deze niet af.
2. Breek het ei (of meerdere) kapot in de beker.
3. Dek de beker af met vershoudfolie.
4. Zet de beker met het ei in de magnetron.
5. Zodra de vershoudfolie door de druk van de stoom van het kopje afgeblazen wordt (te horen aan een soort 'poef' geluid) is het ei gereed voor consumptie.
6. (Het gekookt ei heeft nu de vorm van de inhoud van de beker).

Ik weet haast zeker dat je een ei inclusief schaal bedoelde, maar vond het toch leuk te antwoorden, aangezien ik de tweede manier (min of meer) ook gebruik.
Werkt prima!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Toename van de druk binnen het ei. Op een gegeven moment barst de schil omdat de druk te hoog wordt en de druk wordt explosief losgelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar is het ei wat dan over de muurtjes en deur van de microwave verspreid is gaar genoeg om het risico op salmonella te vermijden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee. Over het algemeen maak ik mijn magnetron schoon wanneer voedsel erin ontploft. Over het algemeen is dit goed beleid...
Microgolven wrijven monoculen tegelijk tegen elkaar aan. Het resultaat is dat er een enorme spanning en energie wordt opgebouwd in het ei. Het weet geen uitweg, en daardoor ontploft de boel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Monoculen - die houden we er in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap hem al, scherp gezien..