Hoe krijg ik water in een pan snel goed heet?

Hoe krijg ik water in een pan snel goed heet gebruik van een gasfornuis, zodat ik sneller het eten klaar heb?

2 jaar geleden
in: Koken
2.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Gas hoog deksel op de pan sneller gaat het niet.
Ritsuka
2 jaar geleden
Gewoon gas eronder aan, of bedoel je wat speciaals?
Utrecht
2 jaar geleden
En zorg dat de grootte van de pan past op de pit.
Als het pannetje te klein is en je zet het gas vol open, kruipt de vlam om de pan heen; dat is niet efficient en gaat er veel hitte verloren.
Dus zorg dat de pan groot genoeg is en gebruik niet meer water dan nodig. Dan is een gasfornuis supersnel.
MrBart
2 jaar geleden
@Ritsuka Ja, bij aardappels die ik in twee doe duurt het soms een eeuw, voordat ze gaar zijn. Soms richting 20 minuten/half uur..
Inekez1
2 jaar geleden
@MrBart. Een pan water is sneller warm dan een pan water met aardappels erin. Het water neemt warmte op van gasfornuis en geeft die warmte door aan de aardappels. Hoe meer aardappels in de pan, hoe langer het duurt voor het water kookt. En hoe groter de stukken aardappel, hoe langer het duurt voor de aardappels gaar zijn. Als water eenmaal kookt, kookt het. Aardappels worden niet sneller gaar als het water harder kookt/borrelt. Aardappels worden wel sneller gaar als je ze in kleinere stukjes snijdt. Ook dan zal het altijd wel 10 tot 15 minuten duren voor je piepers gaar zijn. Wil je echt snel kunnen eten, koop dan voorgekookte aardappels, opbakaardappeltjes of een pak aardappelpuree poeder waar je alleen kokend water door hoeft te roeren.
Inekez1
2 jaar geleden
Neem een brede pan die op je grootste pit past. Doe daar al water in dat je al kunt opwarmen terwijl je de aardappels schilt. Voorzichtig in het hete water laten vallen. Ik schil meestal de aardappels, snijd ze in stukjes, spoel ze even onder de kraan en pak dan de deksel van de pan kokend water. Aardappels op de omgekeerde deksel en dan in 1 beweging in de pan gooien en deksel erop. Die handeling even een paar keer oefenen met koud water in de pan zodat je je niet brandt aan spetters kokend water. Kookt het water voordat je klaar bent met schillen: gas laag zetten. Het water blijft dan op temperatuur zonder dat het hard kookt. Als de aardappels in de pan zitten, koelt het water weer even een beetje af. Vuur weer hoog om het water opnieuw aan de kook te brengen. Als het water weer kookt: gas weer lager zetten zodat het zachtjes door blijft koken. Deksel op de pan. Af en toe even prikken met een vork.
Alle piepers moeten onder water staan! Gebruik niet te weinig water.
teusvh
2 jaar geleden
Doe in elk geval nooit meer water in de pan dan strikt noodzakelijk. Dat is pure energieverspilling.
Inekez1
2 jaar geleden
Te weinig water bij de aardappels is ook energieverspilling. Als de aardappels maar half onder water staan duurt het veel langer voordat de hele aardappel gaar is en staat je gas dus langer te branden onder de pan.

Het beste antwoord

Begin met heet water uit de geiser/boiler, en dan vuur er onder en deksel er op.
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Beter breng je koud water in een elektrische waterkoker aan de kook en gebruik je dat vervolgens. Dan verspil je geen water en geen gas.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Maar verspil je dan weer geen stroom?
Thecis
2 jaar geleden
@Amadea
Waarom zou je gas verspillen? De hoeveelheid energie die nodig is om een bepaalde hoeveelheid water te laten verandert niet. Of je het nou met gas of met elektra doet. Dus hoezo "dan verspil je geen gas"? Ik vraag me overigens ook af waar je water hierin zou verspillen... Je kan ook met plannetjes met water op het gas kunnen zetten. Of 3. Of 4. Dan kookt de Grote hoeveelheid ook sneller en heb je ook geen gas verspild. En geen water...
SimonV
2 jaar geleden
Is dat water gezond?
Drink liever geen warm water rechtstreeks uit de kraan. Warm water stroomt in huis door metalen leidingen en apparaten zoals bijvoorbeeld de boiler. In warm water lossen metalen beter op dan in koud water. Waterleidingbedrijven garanderen de kwaliteit van koud kraanwater. Het drinken van opgewarmd water uit de koudwaterkraan is geen probleem.
Metalen lossen ook op in koud water, maar dat gebeurt alleen als het water enkele dagen stil heeft gestaan. Spoel daarom de kranen in huis even door als het water langer dan een week stil heeft gestaan.
https://wmd.nl/veelgestelde-vragen/kan-ik-warm-water-uit-de-kraan-drinken/
Amadea
2 jaar geleden
Omdat de meeste geisers vereisen dat je eerst de kraan een tijd laat lopen om het water heet te kunnen laten worden verspil je gas om de geiser z'n werk te laten doen en water (tenzij je dat in grote emmers zou opvangen).

Andere antwoorden (2)

Wanneer je meer dan 0,5 (een halve) liter water wilt koken, ben je het snelst èn het meest duurzaam door water te koken in de waterkoker en dit in de pan te gieten.

De kooktijd is een cruciaal onderdeel in het bepalen van de mate van duurzaamheid m.b.t. de waterkoker of een pan met deksel.
De hoeveelheid water is hierbij de factor die het grootste verschil maakt.
De waterkoker is tot een halve (0,5) liter water ongeveer even snel als de pan met deksel. Wanneer er meer dan 0,5 liter water wordt gekookt, is de waterkoker bijna twee keer zo snel als de pan met deksel.
De bovenste alinea is het antwoord op je vraag, de tweede- en laatste alinea is de uitleg hierbij
Toegevoegd op 23 mei 2021 07:23: tekst
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Bron? Waar komt dit vandaan?
Avanka
2 jaar geleden
@ Thecis Dit komt uit m'n hoofd... Hopelijk ben je niet in de veronderstelling dat een antwoord alleen geldt wanneer je dit kopieert, vind je niet dat ik het logisch heb beredeneerd..? ;) Nog een stukje beargumentatie: Waarom je de waterkoker, naar mijn mening, beter kunt gebruiken is, omdat dit efficiënter is. Tijdens het koken, van een pan met water op een gasfornuis (of op een elektrisch fornuis), gaat er veel warmte verloren.
Bij het gebruik van een waterkoker wordt het verliezen van warmte ontzettend beperkt, bovendien wordt zowat alle energie gebruikt om het water op te warmen tot het kookpunt.
Thecis
2 jaar geleden
@Avanka
Ik snap de algemene veronderstelling. Maar daarna doe je een duidelijke uitspraak over hoe snel iets is. Daarbij zeg je ook dat iets efficienter is. De soortelijke warmte van water is een vast gegeven of je het nou via elektra of gas doet. Dus zou je moeten kijken naar de warmteoverdracht. Dat is niet iets wat je even uit het hoofd doet lijkt me. Zeker niet omdat je aangeeft dat het effect tot een halve liter ongeveer even snel is, maar dat een waterkoker bij grotere hoeveelheden bijna 2x zo snel is. Dat kan niet. Elektra is dan altijd sneller. Maar het tijdsverschil is wellicht verwaarloosbaar. Maar er zit zeker geen omslagpunt bij 0.5 L. Dus ik snap het antwoord in algemene zin, maar het is veels te kort door de bocht om kwantitatieve uitspraken te doen, laat staan zonder bron of berekening.
Koop een Quooker zodat je direct kokend water uit de kraan hebt. Ik heb zo'n ding en sneller dan dat wordt het niet. Omdat je er niet bij vermeld of het iets mag kosten, mag je zelf bedenken of je het de investering van 1500 euro waard vindt.
paulus811
2 jaar geleden
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Volgens mij valt dan wel de energierekening wat hoger uit toch? Ivm het constant warn houden van dat water
paulus811
2 jaar geleden
In standbye stand verbruikt de quooker 5 a 6 cent per dag, dat vind ik meevallen. Het werkelijke energieverbruik is natuurlijk afhankelijk van het gebruik, maar zal niet veel verschillen van een kookplaat of waterkoker. En de vraag was wat het snelst is, niet het goedkoopst. En ik persoonlijk vind dat comfort ook iets mag kosten, zo maak je direct thee uit de quooker zonder enig ander apparaat.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Totaal geen verwijt. Ik was puur nieuwsgierig er naar