Wat is een handige manier om recepten uit tijdschriften te bewaren?

Ik neem regelmatig uit de supermarkten bladen als 'Allerhande' en 'Boodschappen' mee, met recepten. Nu heb ik weer een stapel liggen, maar wil ik er eigenlijk alleen de recepten uithalen die me lekker lijken en de rest van het blad weggooien. Ook in andere tijdschriften staan vaak lekkere recepten die ik wil bewaren, ook vanwege de smakelijke foto's.
Wie weet een handige manier om deze recepten te bewaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
7K

Het beste antwoord

Ik plak ze altijd op een vel A4 en stop ze met een insteekhoesje in een multomap ; werkt perfect. Als het recept ip twee kanten van de pagina staat, neem ik gewoon twee Allerhandes / Boodschappen mee. En is het een kooptijdschrift, dan maak ik eventueel een kopietje, of doe de hele bladzij in een hoesje zonder eerst op te plakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De multo met insteekhoesjes in ook mijn meest gebruikt 'kookboek'.
+1

Andere antwoorden (15)

Inscannen en dan evt uitprinten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De allerhande recepten hoef je niet te bewaren, dat doen zij al voor je op www.allerhande.nl

Makkelijker bewaren kan bijna niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een plakboek, wat ik geordend heb in verschillende categorieën. Ik knip de recepten uit en plak ze vervolgens gewoon in (dus op de "ouderwetse" manier)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maak er een mooi boek van. Uitknippen en in een plakboek plakken of in hoesjes doen en in een map. Zo bewaar je al je lekkere recepten en kun je altijd terugbladeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zo'n flipover voor foto's waar je ze makkelijk in kunt schuiven en weer uit kunt halen. Is wat minder groot dan een multomap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Dat heb ik ook en het werkt superhandig. Op de voorkant naam en foto van het recept en aan de achterkant de beschrijving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit niet heel erg klein? Wat is het formaat van die flipover/hoesjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon voor 10x15 foto's. Zoals Esme zegt, aan de ene kant naam en foto van recept en achterkant de beschrijving alleen laat ik meestal de foto weg en doe ik aan de voorkant de naam en ingredienten en de achterkant de bereiding.
In een map stoppen/box/doos/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou ze kunnen lamineren en dan in een klapper/ordner bewaren. Als je dan een keer een recept gebruikt tijdens het koken is het niet erg als er spetters opkomen want die veeg je er zo weer af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb bij de kantoorboekhandel een plastic opbergdoos gekocht met kartonnen kaartjes en indexkaarten. Ik heb zo in één keer al mijn soep- of toetjesrecepten in de hand, en kan er bijschrijven, hoe het was (lekker, erg zoet, erg bewerkelijk, teveel vulling etc.)
Ik plak de recepten zo veel mogelijk per ingredienten in : doperwtensoep dus aan weerszijden van zo'n kaartje.

Voordeel is, dat ik zo heel makkelijk even een receptje mee kan nemen als ik ergens anders ga koken.
Nadeel is, dat je soms vette-vinger-vlekken krijgt op een recept.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zo'n fotomapje met van die insteekhoesjes. Werk perfekt en je recept wordt niet vies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een hele rij multomappen in een kast staan met alleen tijdschrift recepten. Zo heb ik een map met feest-recepten zoals Sinterklaas, Kerst en Pasen. Een map met grill, fondue, barbeque, picknick recepten. Een map met rijsttafel en rijst recepten. Een map met Italiaanse recepten. Een map met vleesgerechten d.m.v. tabbladen onderverdeeld in varkens-,kip-,rund- enz. En zo voor elk onderdeel een aparte map.In elke multomap zitten lege vellen papier en hierop plak ik de foto`s van de recepten die me lekker lijken met ernaast of eronder (ligt er net aan wat beter uitkomt op het blad papier) de beschrijving+ ingrediënten. Ik knip de foto`s zonder witte randen zodanig dat ze incl. beschrijving op een multoblad passen, soms kunnen er 2 of meer op als het korte recepten zijn, als het maar dezelfde categorie is. Ik plak ze met een puntje lijm in de hoeken en een in het midden. Soms heb je meerder pagina`s in een tijdschrift over een recept onderdeel. Dan maak ik de hele pagina passend op het blad papier en laat aan de linkerkant een brede rand vrij, die ik omvouw en die rand plak ik langs de ringen v.d. map op het vel papier en doe dat ook met de andere bladzijden
Al die omgevouwen randen plak ik dan op elkaar, zodat je ze als een boek kunt bladeren. De plakrand werk ik weg door er de laatste pagina in zijn geheel over heen te plakken. Als ik weer eens gasten krijg, pak ik de map "partyrecepten" en snuffel weer door om ideeën op te doen. Ik doe dit al jaren en heber nog steeds veel plezier van. het voordeel is dat je ze steeds kunt aanvullen op die manier.
amc
14 jaar geleden
Hoi Iris, van die gratis neem ik zowiezo altijd 2 mee omdat er soms op beide zijden van de pagina leuke recepten staan en je dan de een doormidden moet knippen om de ander te kunnen bewaren.

Verder heb ik dan van die goedkope dikke ongelinieerde schriften van Action die ik in bepaalde categorien verdeeld heb. Dus 1 voor soepen, 1 voor vlees/hoofdgerechten, 1 voor salades, etc. Daar plak ik dan de foto in en schrijf het recept er zelf bij onder. Je kan het ook uittypen, printen en er dan onder plakken, maar ik vindt geschreven kookboeken wel wat extra's hebben, vandaar dat ik het altijd zo doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uitknippen en in een recepten te maken album of klapper op alfabet opbergen. ern koken, bakken en braden dan maar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik knip de recepten uit, en stop ze in een foto-albumpje, met van die insteekhoesjes waar je normaal 1 foto in kan stoppen.
De recepten doe ik dan met de titel naar voren, zodt je die in een oogopslag kan lezen.
Heel makkelijk, en de recepten blijven schoon tijdens t koken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uitknippen
en dan in een doosje bewaren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een scanner heb inscannen op de pc. en anders een map kopen waar je ze in kan plakken