Moet knoflook altijd uitgeperst worden of kan je ze ook heel fijn snijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan allemaal.
Je kunt de knoflook ook pletten, dat heb ik geleerd bij een cursus Thais koken in Thailand, dan slaan ze met een soortement van keukenknuppel op de knoflook, net zolang tot dat ook daar een pulpje ligt.
Volgens hen gaf dat weer een andere smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt af van het recept. En je persoonlijke voorkeur. Je kunt ze ook heel laten, snipperen, pletten met een mes, in kleine plakjes snijden , raspen of zelfs de hele bol stoven. Hoe fijner de knoflook, hoe subtieler de smaak. De meeste geur- (en dus ook smaak-)stoffen vervliegen dan eigenlijk al in de pan. Hele teentjes kunnen wat scherp zijn, hoewel ze door bakken / poffen wel beduidend zachter worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
naast alle al gegeven antwoorden: je kan ook nog het teentje neerleggen en "kneuzen", platdrukken met bijv. het lemmet van je mes.
daarna in de pan en klaar ben je. heerlijk qua smaak, al zou ik 3 à 4 tenen gebruiken.
en kneuzen doe je niet bij knoflook in de sla, dan pers je of snijd je het heel fijn.
bij vlees in de braadpan of koekenpan en in oven gerechten kan je ook gekneusde knoflook gebruiken.
probeer het maar, lekker!

Het beste antwoord

Als je de knoflook met een pers uitperst, gaan ook alle sappen mee en daarmee de smaak. Je kunt dus zelfs beter een teeentje klein snijden en dan aanfruiten.
Elk stukje knoflook behoudt dan zijn smaak. Bak wel eerst de uien en doe er op het laatste moment de fijngesneden knoflook bij want deze verbrandt anders snel en dan wordt hij bitter.
Om hem fijn te snijden strooi je wat zout op een snijplank, legt het teentje erop en plet dit met de zijkant van een breed mes. (met de platte kant van het metaal dus)
Druk erop tot je hem hoort knappen en dit platte teentje knoflook is nu gemakkelik te snijden.
Wil je een saus maken war knoflook in moet, bedenk dan dat koken (verhitten) smaken verzacht. Wil je de knoflook dus nog proeven, dan moet je hem pas 5 min. voor het eind erbij doen en dan kan je het best een pers gebruiken, zodat de smaak en de sappen zich door de saus verspreiden.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt ze ook heel fijn snijden, doe ik ook vaak.
Dan heb je vaak alleen iets grotere stukjes in je eten zitten.
Smaak is zo goed als gelijk.
Ritsuka
11 jaar geleden
Je kan persen, maar ook snijden in schijfjes, dobbelsteentjes. Er zijn ook mensen die knoflook meebakken in schil en als die dan zacht is geworden uitpersen in de saus omdat dit een iets andere smaak geeft.

Je kan knoflook heel klein snijden en dan wat persen met de zijkant van de mes.

Er zijn veel veschillende opties.

wil je meer over knoflook weten dan heb ik een linkje toegevoegd.

Succes,
11 jaar geleden
Bij persen maak je meer cellen kapot dan bij snijden. Zo komt er meer smaak vrij.
Snijden heeft als voordeel dat je de schijfjes knoflook herkenbaar terugziet op je bord, en dat is ook leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kan je dat doen. Een tip: druk de teentjes eerst plat met een mes, dan gaat het snijden veel makkelijker. En hou er rekening mee dat je handen gaan stinken. Dit kan je voorkomen door handschoenen te gebruiken.
Als het om een noodoplossing gaat, omdat je geen knoflookpers in huis hebt, kun je knoflook ook raspen. Dat is iets sneller en makkelijker dan snijden.