Kun je slagroom alvast op een nagerecht spuiten en dan in de koelkast doen?

Of zakt het slagroom dan in elkaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
11.6K

Het beste antwoord

Dat is niet aan te bevelen, want de smaak gaat erop achteruit en de slagroom kan als die niet heel stevig is inderdaad uitzakken.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Slagroom loopt terug en wordt vloeibaarder dan wanneer het direct wordt toegepast. Eigenlijk is de smaak dan ook optimaal. Het is dus niet aan te raden, je kunt het wel doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het slagroom uit een slagroomspuit is, dan zakt hij zeker in. Als je slagroom van goede kwaliteit zelf klopt, dan blijft hij lang stevig. Je kunt het dan vantevoren op een nagerecht spuiten. Bij de banketbakker doen ze dat ook zo.
bamibal
13 jaar geleden
Het moet kunnen. In de banketwinkels staan ze ook in de koeling en blijft de slagroom ook goed.
Ik denk dat ze een hoogwaardig product gebruiken dat tegen die temperatuur kan.
Vraag het eens aan een banke bakker wat hij voor slagroom gebruikt.

De vraag wat is het verschil tussen slagroom uit een spuitbus of slagroom van de banketbakker is ook al een keer aan bod geweest.

Toegevoegd na 58 seconden:
banke bakker = natuurlijk banketbakker.
sorry.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit was het beste antwoord op het verschil tussenspuitbus of slagroom van de banketbakker.

Spuitroom (spuitbus) moet voldoen aan de wettelijke eisen voor room: van koemelk, minstens 10% vet.

Spuitslagroom (bakker) moet voldoen aan de eisen voor slagroom: van koemelk, minstens 30% vet.[4]

Hoe vetter de slagroom, hoe steviger de slagroom is en hoe beter je het op kan kloppen. Als je slagroom te lang opklopt, schift het en kan je boter krijgen. Je kan slagroom maken met echte boter (Van de koe), eiwit en melk te mengen / op te kloppen.

Bovendien zitten er in spuitroom ook nog drijfgassen (welke ook zorgen voor het slechte volume), je klopt het niet op met een garde, maar je schudt het met de hand. Doordat je het niet opklopt is het dus ook niet stevig en "stort" het zo in. Dit komt door de drijfgassen. Eigenlijk kan je het zien als heel slecht opgeklopte slagroom. Officieel het geen slagroom, maar room en moet ook aan die eisen voldoen.

Spuitslagroom daarentegen wordt opgeklopt met een garde. Door de luchtbelletjes die de banketbakker creëert, blijft het stevig. Ook klopt de banketbakker er gelatine doorheen, waardoor de stevigheid gegerandeerd is en het dus niet snel in zal storten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende mogelijkheden om room langer stijf te houden;

Voeg een zakje slagroomversteviger toe (bakafdeling in supermarkt)of;
Neem 1 theel. gelatinepoeder en los dit op in 1½ theel. water door het 10-15 seconden in de magnetron op te laten lossen. Room in een koude kom opkloppen, suiker en gelatine toevoegen en stijf slaan. of;
Room (40% vet) en poedersuiker ipv kristalsuiker mixen.

Bij de eerste 2 blijft het het langst stijf.

Toegevoegd na 15 minuten:
Zonder enige toevoeging zakt slagroom dus in elkaar, ook in de koelkast en spuitroom zeker,want die bestaat voor een groot deel uit 'lucht'.
amc