Als ik gazpacho eet krijg ik nadien een geweldige eetlust .Ik dacht dat soepen juist hongerstillers zijn. Iemand dezelfde ervaring en uitleg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Het beste antwoord

Gazpacho wordt gegeten als voorgerecht en het woord zegt het al; 'caspa' een latijns woord, betekent 'kleinigheid 'of 'restant'. In de originele gazpacho
mag beslist geen vlees of bouillon zitten. Hij bestaat dus eigenlijk alleen uit groenten, water en kruiden. Een scheutje wijn, azijn en goede olijfolie zitten er ook nog door. Hij hoort ook ijskoud gegeten te worden. Een voorgerecht dient eetlustopwekkend te zijn en dit doet jouw gazpacho dus prima. ;)

Wil je hem als maaltijdsoep eten, zet er dan schaaltjes komkommerblokjes, paprika, uitjes en bleekselderij bij. Hiermee kan je je soep meer vullen. Neem er ook brood bij als extra maagvulling.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kijk eens op de ingredienten lijst.
De smaakversterker Vetsin (andere benamingen: natrium glutaminaat, sodium glutiminaat of het nummer E621) wekt de eetlust op. (Geldt ook voor E622 t/m E631 maar die zie je veel minder in gebruik)
Als je echt veel eetlust ervan krijgt zou er wel eens veel van die stof in kunnen zitten (en zou ik er gelijk ziek van worden want ik ben 1 van degenen die allergisch voor die smaakversterker zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bouillon en soep staan juist bekend als eetlustopwekkend. In de meeste soorten zit dan ook weinig energie.

Zo ook in Gazpacho, wat eigenlijk een voorgerecht is
Als je er echt je honger mee wil stillen besluit deze maaltijd dan met bijvoorbeeld wat stukken kaas.

Wil je met een andere soep je honger stillen? Eet er dan brood bij of zorg dat de soep rijk gevuld is met vlees en groente. De zogenaamde " maaltijdsoep"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan hoe de substantie gemengt is. Als de soep dun is dan haalt je lichaam het water er direkt uit. En blijf je met een heel klein beetje 'vulling' over. Daarom helpen fabeltjes als een slok water drinken na elke hap ook niet tegen de honger.

De originele gazpacho wordt ook alleen gemaakt met gepureerde groente en niet met een bouillion. Ook werden er stukjes brood en veel kruiden aan toegevoegd. Met al die zaken duurt het even voor je lichaam de vloeistoffen er heeft en stilt het dan de honger wel.