"Patisseriebloem is tarwebloem met meelverbeteraar en is geschikt
voor sauzen, pannenkoeken, cake, wafels, taarten en allerlei gebak.
maar niet voor brood"
Dit zei iemand die hier erg veel van weet (zie bron), dus waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Misschien heb je een grote hoeveelheid van deze bloem in huis en wilt die verwerken? Je zou er eventueel brood kunnen mee bakken als je slechts een deel gebruikt. Bijvoorbeeld 150 à 250 gr op een totaal van 500 gr. Ik heb 40 jaar ervaring met brood bakken voor eigen gebruik en experimenteer graag. Net zoals je pastabloem (harde tarwe) in brood kunt verwerken, kan je dat ook met je patisserie bloem doen. Succes.
De eventuele inhoud van meelverbeteraar is geen probleem. Dat zit in vrijwel alle samengestelde broodbakmengsels die men in de handel koopt.
Toegevoegd op 09 december 2020 05:48: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het kan, maar het resultaat zal ongewtijfeld anders zijn. Patisseriebloem (ook wel Zeeuwse bloem genoemd) heeft een laag eiwitgehalte. Wordt vooral gebruikt in zoetigheden zoals taart en koekjes, maar in brood zorgt het lage eiwitgehalte voor een taaier/hard resultaat. Voor brood is het aan te raden om bloem met een eiwitgehalte van minstens 12% te gebruiken. Dit is belangrijk voor de rijzing en ontwikkeling van elasticiteit. Oftewel: je kan zeker brood bakken met patisseriebloem, maar ideaal is het niet.