Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik olie ook vervangen door boter in recepten en zo ja, wat wordt de verhouding?

Ik heb verschillende bakrecepten (muffins & brood) waarin enkele eetlepels plantaardige olie moeten worden verwerkt. Ik vind dat het eindproduct een beetje naar die plantaardige olie smaakt en vind dat niet zo lekker.

Kan ik die olie vervangen door (gesmolten) boter en zo ja: hoe worden de verhoudingen? Is 3 eetlepels olie hetzelfde als 3 eetlepels gesmolten boter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
66.1K
Cryofiel
13 jaar geleden
Grappig dat op de overzichtspagina vlak boven jouw vraag een vraag staat over de olieramp van BP...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had ik nog niet eens gezien. Is inderdaad toevallig.
Je weet nu (als je onderstaande antwoorden goed gelezen hebt tenminste) dat je de olie kunt vervangen door boter, alleen moet er dan iets meer boter in zee geworpen worden dan olie en tijdens het bakproces verdampt een deel van het water dan :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Boter bestaat voor 85% uit vet, en voor 15% uit water, je moet dat dus even omrekenen omdat olie voor 100% uit vet bestaat

Toegevoegd na 2 minuten:
het extra water verdampt tijdens het bak proces wel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij gebruik van olie, blijft het eindresultaat van het produkt iets zachter, in tegenstelling bij het gebruik van boter.( Dit wordt bij afkoeling hard, en daardoor het eind resultaat steviger). Indien je een goede plantaardige olie gebruikt, zul je er niet veel van proeven.
Een bereiding door toevoeging van echte boter, zal veel smaakvoller zijn.
De verhouding kun je bepalen op: 3 lepels olie of 4 lepels boter . Het vocht van de boter verdampt grotendeels bij een warme bereiding.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ja, je kunt olie vervangen door boter.Maar bij recepten waar boter aangegeven is, kun je dit vaak niet vervangen door olie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kun je wel vervangen.
De exacte verhouding weet ik zo niet, kwestie van uitproberen, ik doe dat zelf met brood bakken en zelfs ook wel andersom en dan een beetje op gevoel.
Succes ermee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maedjeoetstein, dankjewel, je hebt gelijk een min zonder uitleg, zo kinderachtig als ik dat zie geef ik ook altijd een plus, heb het lef om uit te leggen waarom, maar ja jij nogmaals bedankt.
Ja, je kunt de olie vervangen door boter. Ik bak zelf regelmatig (glutenvrij) brood. In de recepten spreekt men over (bijv) 2 eetlepels olie of 45 gram boter. Als ik die boter dan van te voren smelt is het eindresultaat altijd meer dan 2 eetlepels (ongeveer 3 1/2 eetlepel). Het resultaat van de boter is dus meer dan de hoeveelheid olie. Als olie gebruik ik een milde olijfolie. Ik proef die nooit in het eindresultaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding