Kan ik hier een satemarinade van maken?

Ik dacht net bij de winkel dat ik er alles nog wel voor in huis had, maar nee dus, want ik heb oa geen laos en ketoembar. Hoewel misschien ook wel onder een Nederlandse naam?

Ik heb nog:

uien (rode en gewone)
knoflook
ketjap (asin en manis)
sambal (oelek en badjak)
bruine suiker
djahe
korianderblad
kurkuma
rode peper
gedroogde citroengras

Ik heb nog wel veel meer kruiden en specerijen, maar die ik heb genoemd lijken mij het meest oosters of geschikt voor een marinade. Kan iemand mij hier mee helpen? Ik heb nl nog nooit zelf sate gemaakt.

Toegevoegd na 5 minuten:
O ja, en ook nog een pot verse selderij

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Ketoembar is gemalen korianderpoeder.
De allerlekkerste satemarinade gaat zo;
Je hebt nodig;

85 cl. ketjap manis
2 eetl. limoensap (of citroensap)
2 eetl. wodka of cognac
1 eetl. plantaardige olie
2 theel. ketoembar
2 theel.djinten (= gemalen komijn)
4 theel. fijngeh. knoflook
4 theel. fijngeraspte gember ( djahe = gemberpoeder)
2 theel. geraspte limoenschil (citroenschil)
1 theel. zout.

Een fijngesnipperd uitje kan er ook bij, maar die stukjes vind ik altijd zo verbranden als je ze in de pan grillt.
Ik zou zeggen, als je een tafelgrill of ovengrill hebt, dan kan het wel. Ik doe het meestal zo, op bakpapier vlak onder de grill. Houd je alles ook relatief schoon, want het papier gooi je weg.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn heel veel manieren om sate te maken.

Ik maak die van mij op basis van pindakaas en ketjap (10:1).

Per 1 kilo pindakaas gebruik ik 2 uien.

Eerst de uitjes snipperen en aanfruiten, dan de pindakaas in de pan, als de pindakaas lekker smeuig is, de ketjap erbij. Dan ongeveer een bolletje knoflook en 2 eetlepels sambal.

Heel simpel maar oh zo lekker!

Om de sate wat zachter te maken kan je ook 50 gram geraspte kokos toevoegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om op je vraag terug te komen:

Het moet te doen zijn, misschien wordt het geen sate marinade, maar gebruik gewoon wat jij lekker vind. Je kan er ook honing bij gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beemertje, je beschrijft hierboven bijna mijn eigengemaakte satesaus haha! Ik heb er nog een paar bakjes van in de vriezer staan waar ik dan wat melk bijdoe tijdens het opwarmen, dus in pricipe zou ik dat er dan ook voor kunnen gebruiken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ik doe ook precies hetzelfde, met melk erbij opwarmen, heerlijke satesaus. Je kan het gebruiken als marinade maar ik zou er dan een plons ketjap bij doen en wat honing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat ik mijn vraag sluit wil ik nog even melden dat de satemarinade opzich wel goed gelukt was, maar ik had wel het idee dat het eerder aanbrandde, al had ik ze dus later helemaal verbrand omdat ik even werd afgeleid (*blush*) Maar het is inderdaad te doen, dus +1
ketoembar is korianderzaad, ik vermoed dat de smaak anders is dan korianderblad. Er is niet één vast recept voor marinade, met wat je hebt kun je t wel maken. Wel zou ik alleen zoete ketjap nemen en (als je hebt) een beetje citroensap of je citroengras kneuzen en erbij doen. Laos kun je vervangen door een beetje gember(poeder).

Leuk is ook om het satevlees aan de sereh (citroengras) te rijgen, het neemt dan een beetje de smaak over en het staat leuk.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
evt een klein scheutje droge sherry als je hebt, is ook erg lekker....verder heb je echt alles in huis voor een perfekt-lekkere marinade, hoor....
paulus811
14 jaar geleden
hou eens op...ik krijg trek!
Marinade voor saté

Ingrediënten:

Ketjap zoet of zout
1 1/2 teentje knoflook
scheutje gembersaus of djahe
tl sambal
snufje zout (indien zoete ketjap)

Bereiding:
Pers of hak de knoflook, en meng alle ingrediënten. Pas de ketjap aan de hoeveelheid vlees. Het lekkerst is het als je het vlees een dag van tevoren marineerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je ketjap in huis hebt maar maak dan een

ketjapsaus:
1 ui
1 thl. sambal
3 eetl. ketjap manis
sap van halve citroen
1thl, goela djawa of bruine suiker zout

Snij de ui heel fijn
Los de goela djawa of bruine suiker op in wat heet water
Voeg alle ingrediënten bij elkaar en laat het min. een uurtje staan.

**********************
Of een simpele pindasaus:
halve pot pindakaas
1 fijngesneden ui
1 uitgeperst teentje knoflook
scheutje ketjap
1 dl Kokosmelk ( hoeft niet)
water
grote thl. sambal
bruine suiker, 2thl.
halve citroen en wat zout

Meng alles goed door elkaar tot een gewenste dikte, doe als laatste de citroen erbij.
Maak het al roerend warm op het vuur/kookplaat
Laat het niet koken, want dan word hij 'korrelig'

************************

Ketoembar = koriander
Laos = een kruidenwortel