Hoe kan ik aan de verpakking zien of ik goede amandelspijs koop?

Ik wil weer een stol maken en veel soorten spijs die we andere jaren kochten smaakten totaal niet naar spijs. Op de markt zie ik niet eens in de doorzichtige verpakking verschil tussen marsepein en spijs dus vandaar ook nog de vraag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
op de markt kun je vaak proeven
Amadea
8 jaar geleden
Door geen kant en klare verpakking te kopen, maar bij een banketbakker echte spijs te gaan halen. Banketbakkersspijs dus. Gemaakt van echte boter en echte amandelen. Het verpakte spul is van bonenprut met margarine!
bamibal
8 jaar geleden
@Amadea: er gaat geen boter in amandelspijs. @spijs: amandelspijs is niet moeilijk om zelf te maken!
paulus811
8 jaar geleden
Amandelspijs is amandelen en poedersuiker (verhouding 50/50), een eitje en beetje citroenrasp/sap. De keukenmachine doet de rest.
amc
8 jaar geleden
Je kunt het aan de structuur niet direct zien, als er niets op de verpakking staat. Je bent dan afhankelijk van de koopman en of hij eerlijk is. Wil je op zeker gaan, maak het dan zelf ;
Koop bij de natuurwinkel of reformhuis amandelpoeder . Doe daar evenveel fijne kristalsuiker en wat geraspte citroenschil bij (best biologisch, zonder waslaag en goed schoongeboend) en een beetje water. Meng alles tot een niet te natte of te droge pasta die wel stevig moet zijn. Doe het wel van tevoren want hij moet nog rijpen om op smaak te komen. De 'pasta' wikkel je in folie en laat hem in de koelkast dan rustig 1 week of langer rijpen. Hij wordt er alleen maar beter van, hoewel je hem evtl. de volgende dag ook al kunt gebruiken.
Als je hem dan gebruikt, kneed je er nog een eidooier doorheen...hij wordt dan soepeler om mee te werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal eens met amc, beter zelf maken. Is niet zo moeilijk, zeker niet als je amandelpoeder kunt kopen. Ik heb het zelf wel eens from scratch gedaan, eerst amandelen pellen...

Antwoorden (2)

Alleen als op de verpakking staat dat het om 'echte' amandelspijs gaat dan kan je ervan uitgaan dat dit ook daadwerkelijk echte amandelen zijn. Kijk bij de ingrediënten en zodra er iets bijstaat van 'peulvruchten' zit er zetmeel in en dat komt in echte amandelspijs niet voor.

Staat op de verpakking iets in de geest van 'met de echte amandelsmaak' of ' spijs met amandelaroma'o.i.d. zitten er geen amandelen in maar gemalen bonen met amandelaroma.
amc
8 jaar geleden
Met Betadine kun je laten zien of spijs is gemaakt van amandelen of van witte bonen. Amandelspijs is duur. Daarom gebruiken sommige bakkers banketbakkersspijs. Die is niet gemaakt van amandelen, maar van witte bonen.

In Betadine zit jood opgelost. Als jood in aanraking komt met zetmeel, kleurt het blauw. In witte bonen zit zetmeel. Dus kleurt Betadine blauw op witte bonen. In amandelen zit geen zetmeel. Op amandelschaafsel verkleurt Betadine dus niet. Als de spijs uit jouw gevulde speculaas van amandelen is gemaakt, verkleurt de Betadine ook niet. Maar als de spijs van de gevulde speculaas is gemaakt van witte bonen, kleurt de Betadine blauw.