Kun je soufflé maken in een (blader)deegbakje?

Ik wil graag een pompoensouffle maken met een basis hartige taartbodem, maar ik kon geen enkel recept vinden waarin ze dat doen. Ik denk dat ik zelf wel wat kan impoviseren met beide recepten (pompoensouffle + basis hartige taartbodem), maar ik was vooral bang dat er een reden zou zijn waarom dit nooit gedaan wordt. Wordt de shuffle bijvoorbeeld minder luchtig, of smaakt het niet bij elkaar ext.? Dus: iemand ideeën/ervaringen?

3 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (2)

Als je met DEEGBAKJE bedoelt een bakje van bladerdeeg zal het niet lukken. Het soufflé-"beslag" is te nat voor het bladerdeeg.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee. Voor het maken van een soufflé heb je porseleinen bakjes (bijvoorbeeld ramekins), een vuurvaste ronde schotel met rechtopstaande rand of een speciale soufflé bakvorm nodig. Je kunt desnoods vuurvaste koffiekopjes of soepkommen gebruiken. Wel eerst invetten. Kleine porties lukken beter dan één grote.

Een soufflé heeft een lichte, luchtige textuur door het gebruik van geklopt eiwit. Het zakt na 't bakken snel weer in en dient daarom meteen na het uit de oven halen te worden geserveerd. Je kunt wel bladerdeeg gebruiken, maar dan moet je dat wel éérst in de ingevette bakvorm doen en dan vullen met het mengsel uit jouw recept. Anders zakt het geheel uit elkaar.
Amadea