Wat is speltbloem precies en kan ik het in een (cake) recept eventueel ook vervangen door gewone bloem?

Ik kom tegenwoordig regelmatig recepten tegen waarin speltbloem verwerkt is.
Wat is speltbloem precies? Waar komt het vandaan?
Is het mogelijk om de speltbloem te vervangen door normale bloem tegen dezelfde hoeveelheden of krijg ik dan een heel ander recept?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
54.3K

Het beste antwoord

Ja, dat kan zonder al te veel problemen, maar...

... even eerst wat feiten op een rij!
Spelt is een "oude" soort tarwe (oud in de zin dat het 'vroegah' meer werd gebruikt dan nu), in tegenstelling tot wat veel andere beweren, zodat spelt een geheel andere soort graan is, veel gezonder, enz.
Spelt is qua samenstelling niet veel anders dan normale tarwe, zeker als je volkoren speltbloem en volkoren tarwebloem vergelijkt. Belangrijke verschillen zijn dat spelt iets minder koolhydraten bevat en meer mineralen en vezels, en de allerbelangrijkste heeft ook met de functionaliteit van bloem te maken: zowel spelt als tarwe bevatten ongeveer even veel eiwit, maar spelt bevat minder glutenvormende eiwitten.

Dat spelt minder gliadine en glutenine bevat dan 'gewone' tarwe betekent dat deeg gemaakt met spelt minder plakt en minder goed in staat is om lucht dat ontstaat tijdens het rijzen vast te houden als het deeg gebakken wordt. Dat verklaart waarom brood met spelt doorgaans zwaarder is, simpelweg omdat het minder lucht bevat.

Voor cake is dat niet zo'n gigantisch probleem, eerder een voordeel: cake moet niet taai en gebonden zijn zoals brood, maar eerder los, kruimelig en sponzig. Dat bereik je dankzij de bakpoeder die de belletjes vormt en het ei dat het beslag snel doet stollen. Dat kan je ook zien bij alle recepten voor cake: "Ingrediënten door elkaar mengen, maar beslist niet lang kneden. Als het deeg een geheel is, is het klaar" (... of iets in deze trant)

Omdat spelt minder gluten bevat, dan heeft je cake minder snel de neiging om "brood-achtig" te worden dan met normale tarwebloem. Als je gewone bloem gebruikt en je verder niet te hard en te lang je deeg mixt, dan is dat geen enkel probleem.
Andere soorten bloem die helemaal geen gluten bevatten (maïs, boekweit, rijst, aardappel vlokken, enz.) zijn ook prima vervangers voor spelt.

Het is dus voornamelijk een kwestie van smaak en voorkeur, en je mag de originele recept aanhouden, ook wat betreft hoeveelheden.
Spelt zou iets gezonder zijn dan gewone tarwe omdat het iets meer mineralen en vezels levert dan tarwe, maar als je af en toe een lekkere cake bakt, dan heb ik een donkerbruin vermoeden dat je dat niet doet vanwege de mineralen en vezels, toch?
(^_°)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Spelt is een van de grasachtige gewassen, zoals tarwe, rogge, haver, gerst, etc. etc.
De samenstelling van die gewassen is natuurlijk een klein beetje anders, maar het lijkt wel veel op elkaar.
Volgens mij zijn ze in cake redelijk uitwisselbaar.
10 jaar geleden
Speltbloem is een (meel)bloem gemaakt van spelt (ook wel dinkel)een oude tarwesoort, natuurlijk kun je ook gewone tarwebloem gebruiken maar dan moet hje even experimenteren met de hoeveelheden van de bloem en eventueel gist omdat het zetmeelgehalte van spelt niet helemaal gelijk is met die van Tarwe
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier de link naar uitgebreide informatie over spelt. Spelt is een heel gezonde graansoort, maar kan wel vervangen worden door meel van andere tarwesoorten.
http://missnatural.nl/alles-over-spelt/