suiker karameliseren mislukt

Ik verwarm op een elektrisch vuur al voortdurend roeren 150 gr kristalsuiker met 4 eetlepels water vermengd; maar ipv bruin worden kristalliseert de suiker terug tot witte suiker !?. Wat doe ik verkeerd ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
24.7K

Het beste antwoord

het is de temperatuur waar je op moet letten...kijk even op t volgende filmpje ...
misschien helpt het je bij de volgende keer...

http://www.youtube.com/watch?v=FbA6rL2JFGw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan heb je de temeperatuur te laag. Lijkt mij. Hoog genoeg voor het water om te verdampen, maar te laag om het suiker te doen smelten...verwarmen en blijven roeren..als het eenmaal bruin wordt wordt het ook snel zwart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit recept is goed!

Ingrediënten:
boter of margarine om in te vetten
100 g suiker

Materialen:
soeplepel en keukenlepel
steelpan met dikke bodem

Vet de bolle kant van de soeplepel in met boter. Doe een flinke laag suiker in de steelpan en schud even, zodat de suiker gelijk is verdeeld over de bodem.
Zet de pan op hoog vuur en roer met de eveneens beboterde keukenlepel tot de suiker is gesmolten.
Laat de vloeibare suiker bruin kleuren terwijl je de pan tussentijds een paar keer heen en weer schudt, zodat het karamelliseren gelijkmatig verloopt.

Draai het vuur uit, zet de pan op een vochtige theedoek en roer tot de karamel iets is afgekoeld.
Pak een soeplepel bij de steel in de ene hand (met ovenhandschoen) vast, met de bolle kant naar boven. Schep met de andere hand met een gewone keukenlepel de vloeibare karamel uit de pan en laat deze in een dunne draad van de keukenlepel op de soeplepel lopen, terwijl je de soeplepel heen en weer beweegt.

Succes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij deze manier, doorverwarmen tot het wel gaat karameliseren, beter dat je niet roert!probeer het ook eens zonder het water, ook niet roeren!! en zeker er bij blijven