Wat zijn leuke natuurlijke kleurstoffen om in recepten te gebruiken?

Ik hou ervan om een bonte kleurbende op tafel te zetten, maar ik wil ook geen chemische stoffen gebruiken. Ik ben bekend met de rode biet en saffraan, maar verder weet ik niets wat de gewone gerechten optisch kunnen opfleuren.. Wie heeft er goede tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Breng kleur in je leven, breng kleur op je bord!

Kleur in de keuken, kleur in je leven, kleur in je geest.

De kunst van het koken is natuurlijk om het eten er mooi en fris te laten uitzien.

Hussel niet alles door elkaar en stem kleuren op elkaar af. Kijk welke het beste bij je stemming en conditie passen.

Kleuren kun je versterken door bij het koken gebruik te maken van natuurlijke kleurstoffen.

Voor een gele kleur kun je gebruik maken van:

· Saffraan

· Geelwortel

· Kerrie

Voor een rodere kleur heb je het volgende nodig:

· Annatto ( rood poeder van het zaad van de Zuid Amerikaanse boom Bixa orellana en is te koop bij grotere natuurwinkels).

· Bietennat

· Cayennepeper

· Paprikapoeder

Verder is er currypasta in geel, groen en rood.

Groene padanpasta en allerhande sambals en ketchups (maar of die allemaal wel erg natuurlijk zijn...?)

Maar er zijn ook bereidingswijzen die kleuren doen “schitteren”. Zoals:

· Blancheren

· Roerbakken

· Pekelen in zout of azijn.

Mais wordt geler, worteltjes meer oranje, radijsjes roder en groene groenten groener.

En met Japanse ume-su (zoute pruimazijn) kun je witte groenten zoals:

· Bloemkool

· Koolrabi

· Rammenas

· Radijs (geschild)

· Rettich

· Knolselder

prachtig roze pekelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Geraspte worteltjes.
Snij diverse kleuren paprika`s in kleine blokjes.
Mais.
Peterselie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt tevens gevraagd naar hoe gerechten optisch op te fleuren...
Je kan je eten kleuren met o.a.: paprikapoeder, kurkuma (die is tevens ook heel erg gezond! http://www.uitdaging.net/gezond/kurkuma_curcuma.html), inktvisinkt, spinazie (sap, bijvoorbeeld), cacao en bladgoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek je kleurschakering in de gerechten en niet in de kleurstoffen.
Keuze genoeg.
Of wil je blauwe aardappeltjes en roze spruitjes?
Dat zal toch niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je roze aardappeltjes wilt, kook ze dan in water met de schillen van rode ui.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak roze aardappelpuree. Pureer aardappelen en doe daarbij rode bietjes erbij. Heel lekker!