Hoe gebruik je tijm eigenlijk? Laten meekoken? Acgteraf toevoegen? Met takje en al of alleen de piepkleine blaadjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
23K

Het beste antwoord

Tijm laat je meekoken met het gerecht. Je kunt het met takje en al toevoegen en dan voor serveren de takjes verwijderen of alleen de blaadjes erbij doen en die laten zitten, net wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tijm moet je inderdaad laten meekoken. Het best is nog een gerecht met tijm een dagje op voorhand te maken zodat het kan intrekken. Let wel op : tijm heeft een overheersende smaak, dus niet teveel gebruiken (zeker niet als het verse tijm is...). Hoe je het toevoegt maakt niet zoveel verschil. Een takje kan dienen als zogeheten "boeket garnie", je laat het even meekoken e.d. en haalt het er nadien terug uit (boeket garnie is een boeket van kruiden die je samen bindt, bv. tijm, rozemarijn, peterselie etc...).
Maar als je het laat zitten doe je het best in stukjes. Het is wel zachter dan Rozemarijn, maar stukjes slikken toch beter door.
12 jaar geleden
Gebruik/werkwijze
Tijm (met tak en al) mag bij het begin van de bereiding worden bijgevoegd, want het is namelijk een typisch stoofkruid. Smaakt lekker in combinatie met oregano en rozemarijn.
Bij het opdienen verwijder je vanzelfsprekend de tijmtakjes.