Heeft Duitsland andere mayonaise als bij ons, bijv. net als in België?

Wanneer we naar Duitsland gaan dan eten we bij een broodjeszaak vaak een kwart van een rond plat brood waar ze broodje gezond van hebben gemaakt. Op dat brood zit een heel lekker sausje wat lijkt op mayonaise maar toch anders smaakt als 'onze' mayo.

Kan dit Duitse mayo zijn of weet iemand anders wat voor sausje dat zou kunnen zijn? Ik wil het thuis zelf graag namaken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.8K

Het beste antwoord

Duitse mayonnaise:

1 eigeel
zout
1 tl mosterd
8 el olie
1 el citroensap (of azijn)
1 snufje suiker
peper
2 el room
kruiden of gesnipperd uitje

En om een nog iets zuurdere smaak te creëren kan je er een snufje mierikswortelsaus aan toevoegen.
Eet smakelijk!
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien remoulade?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de mayonnaise is anders: lichter van kleur, minder smakelijk en bovendien vind je je patat bijna niet terug onder de berg mayo die er overheen gespoten wordt!
(Hetzelfde geldt overigens voor slagroom, die is in NL veel zoeter dan bij onze oosterburen!)

De saus waar u aan refereert is inderdaad een soort van remoulade, veelal bereid naar eigen recept. Dit vind je vaak in broodjes-, bakkerszaken waar de broodjes, samen met een kop koffie kunnen worden gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De smaken van mayonaise zijn verschillend en door fabrikanten aangepast aan de smaak van het land.
Nederland heeft wat milde naar iets zoetig smakende mayonaise, Duitsland iets zuurder, Frankrijk meer mosterd, enz.
De saus op je broodje is misschien een eigen samenstelling, vraag het eens na als je ter plekke bent.
Hiervandaan is het onmogelijk te zeggen, welke saus het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het meerrettich. Het lijkt een beetje op mosterd en op wasabi. Je hebt ze in verschillende soorten, waaronder ook een romige. Erg lekker om (spaarzaam) te gebruiken op een broodje, maar ook heel lekker bij een stukje vis of vlees.
Overigens smaakt de Duitse mayo bijna hetzelfde als de Belgische, deze zijn iets zuurder dan de Nederlandse mayo.