hoe maak je een lekkere champignonsaus?

Ik heb een lekkere varkenshaas en verse champignons dus een lekker sausje erbij lijkt mij fijn!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Bereidingswijze:

1. Smelt boter in de pan.

2. Doe dan de knoflook en anjovis in de pan. Roerbak dit 2 minuten mee.

3. Schep dan de bloem erbij. Bak dit 1 minuut aan.

4. Voeg dan stapsgewijs de bouillon toe. Roer continue door.

5. Voeg de wijn en champignons toe en breng op smaak.

6. Klop een ei los en leng aan met de melk. Schenk dit bij de saus.

7. Voeg de peterselie toe en serveer. Dit is een heerlijke saus voor vlees of gevogelte.

--------------------------------------------------------------------------------

Ingredienten voor champignonsaus:

Voor 4 personen

• 30 gr. bloem
• 30 gr. boter
• paar takjes peterselie, fijngehakt
• 8 anjovisfilets
• 60 gr. champignons, in plakjes
• 1 scheutje witte wijn
• 100 ml (kippen)bouillon
• 1 teentje knoflook, fijngehakt
• 1 ei, losgeklopt
• 50 ml melk
• peper/ zout

Toegevoegd na 57 seconden:
http://www.kookse.tv/recept/champignonsaus-maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik zou om te beginnen een sjalotje fruiten.
knof erbij kan, maar hoeft niet.
vervolgens de champignons in plakjes erbij fruiten.
als ze gaar zijn alles binden door er wat bloem door te roeren.
vervolgens aanlengen met bouillon van een blokje.
eventueel kan je nog wat peterselie erdoor doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
oh, en helemaal lekker is nog een scheurje room erdoor, maar ook dat hoeft niet.
12 jaar geleden
Beetje witte wijn of sherry door het bovenstaande recept is ook lekker. Wat verse kruiden zoals peterselie of tijm. Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gesneden ui en 2 teentjes knoflook glazig bakken. Gesneden champignons toevoegen. Daarna flesje kookroom toevoegen met een lepel kruidenkaas (boursin of eigenmerk) evt peterselie of dragon toevoegen.
Evt een scheutje Marsalla wijn toevoegen op het laatst.

Toegevoegd na 1 minuut:
voor een wat dikkere saus wat maizena, bloem of sauzenbinder toevoegen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het varkenshaasje in boter bakken . Uit de pan nemen en warm houden. In de niet verbrandde bakboter van het haasje een beetje ui licht fruiten, dan de gesneden champignons even meebakken. Vervolgens afblussen met een beetje cognac of madeira.Nu 200 cc slagroom (vloeibaar) toevoegen en even in laten koken tot er een licht gebonden saus onstaat. Op smaak maken met vers gemalen peper en een beetje Aromat.
Fluitje van een cent! Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlees aanbraden en uit de pan halen.
In diezelfde pan wat vleesbouillon gieten, (kook)room of crème fraiche erbij en de (in een apart pannetje ) gebakken champignons erbij. Even laten pruttelen en afsmaken met versgemalen peper en zout.
Bestrooien met versgehakte peterselie voor de kleur als de saus klaar is.

Toegevoegd na 9 minuten:
De pan dus blussen met de bouillon en de aanzetsels even losschrapen met een houten spatel. Dan de room
erbij en rustig laten pruttelen. Laat de saus met ong. 1/3 inkoken of laat 5 min. koken en bind hem dan met wat bloem of allesbinder. Bak de champignons dan in een apart
pannetje met wat peper en zout.
amc
12 jaar geleden
Makkelijkste champignonsaus:

Snij de champignons in plakjes.

Bak de champignons in een gesloten koekenpan op een laag vuurtje.

Voeg er 1 dl. water aan toe.

Bind het sausje met maizena.

Voeg er een druppel citroensap aan toe.

Maak het op smaak met peper en zout.