Waarom zijn sommige uien moeilijk, en andere makkelijk te pellen?

Je kent het wel: je probeert een ui te pellen. Soms lukt het in één keer, de andere keel breekt de schil van de ui constant. Waar heeft dit mee te maken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
2.8K
crispy
4 jaar geleden
Ik herken dit zeker, en volgens mij ligt het aan de vochtigheid van de schil - althans dat is mijn ervaring. De uien worden na het oogsten gedroogd met lucht, uiteraard is dat aan de buitenkant. Als zo'n buitenste schil nu erg droog is geworden breekt deze constant als je die probeert af te pellen. Je kan dit verhelpen door de ui even onder de kraan te houden en 'afwassen', dan trekt er weer wat vocht in die schil en wordt die buigbaar.
paulus811
4 jaar geleden
Inderdaad herkenbaar, ik snij dan altijd de buitenste ring iets in en pel dan die ring met schil af. Kost me wel de buitenste ring, maar dat verlies neem ik dan maar.

Antwoorden (1)

Verse uien hebben een gladde droge schil. Die zijn daarom lastig te pellen. Hier staan tips om het gemakkeliker te maken: https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken/vraag/424325/trucje-uien-sneller-pellen/
Minder verse uien hebben lossere schilletjes. Die kan je er gemakkelijk afhalen.

Dus het heeft te maken met de versheid van de ui.
Amadea