hoe maak je een moorkop ? (Bossche bol) wie weet hoe het moet en recept

en voor iemand die het weet verschillende vullings of versierings

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (2)

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/streekgerechten/bossche-bollen-24.html

de lekker bossche bol word natuurlijk in mijn geboortestad gemaakt van bakker de Groot...

maar hier is je recept
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moorkoppen; (ca. 10 st)

Beboter de bakplaat en verwarm de oven voor op 200 graden C.
Breng 1½ dl water met 60 gr. boter of margarine en een flinke mespunt zout aan de kook.
Neem de pan van het vuur zodra de boter is gesmolten en voeg al roerende 75 gr. bloem in één keer toe.
Zet de pan weer op het vuur en blijf zolang roeren totdat het deeg als een bal v.d. bodem loslaat. Doe het nu in een
deegkom en laat wat afkoelen. Voeg nu 2 eieren stuk voor stuk toe en roer ze met een houten lepel of de garde snel door het deeg. doe het volgende ei er pas bij als het eerste helemaal is opgenomen door het deeg. Meng tot slot ½ theel. bakpoeder erdoor. Vorm nu met 2 vochtig gemaakte lepels 10 gelijke bergjes op de bakplaat en houd wat ruimte vrij tussen de soezen, wan ze zetten uit.
Zet midden in de warme oven en bak ze ca. 25 min.
Laat ze op een rooster afkoelen.
Klop de slagroom met suiker, 1 zakje vanillesuiker en 1 zakje klop-vast stijf. Knip de soezen een stukje open, schep de room in een spuitzak ( het spuitmondje met de lange hals)en vul de soezen.
Glazuur ze met (snel) 1 zakje chocofix volgens de gebruiksaanw. Giet het glazuur met een lepel over de soezen en garneer met een toef slagroom en een partje ananas, een chocolaatje o.i.d.

Vullen met vanillecreme;

Sla slagroom met suiker, vanillesuiker en klop-vast stijf en roer hier wat vanillevla door en een beetje cognac.

Je kunt natuurlijk ook chocolade au bain marie laten smelten en dit erover scheppen.
De Bossche bollen bijv. die horen helemaal met echte chocolade helemaal bedekt te zijn. Moorkoppen zijn maar voor een deel bedekt met chocolade op basis van cacao.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je antwoord
amc
13 jaar geleden
Graag gedaan ;)