hoe kan ik een koolhydraten-, boter-, ei-arme en suikerloze cake maken die wél echt naar cake smaakt?

Ik heb al heel internet afgezocht en oneindig vele recepten geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar: een cake bakken zonder suiker (ook geen zoetstof of siroop of dergelijke) en kookhydraatarm. Tegelijk met zo weinig mogelijk (liefst geen) boter en ei. Als vervanger van suiker nam ik al wortel, banaan enz, als vervanger van boter nam ik al sojaroom, yoghurt met een snuifje kokosvet enz. Koolhydraatarm loste ik al op met havermeel (klein gemaakte havermout) en ik probeerde ook al amandelmeel.
Ik krijg echter ooit iets echt cake-achtigs, zoals die suikervrije en kookhydraatarme carrotcake die ik in de biowinkel vind (en die nu niet te koop is).
Mijn baksels gelijken eerder op broodpudding, zoiets wat je maakt met oud brood dat je te week legt. Ik zou echter eerder iets willen dat op wortelcake lijkt als ik wortel gebruik, maar dat lukt dus echt niet.
Wat is hier de truuk om dit toch voor elkaar te krijgen?

4 jaar geleden
in: Koken
2.4K
Utrecht
4 jaar geleden
De basisingredienten van cake zijn: ei, tarwebloem, boter/margarine en suiker.
Elk in gelijke hoeveelheden (dus ongeveer 25%) .Plus nog wat vanillesuiker en bakpoeder.
Eigenlijk wil je dus alle vier ingredienten niet gebruiken (tarwebloem zijn ook voornamelijk koolhydraten) maar je wil wel een product dat als cake smaakt en proeft?
Lijkt me tamelijk onmogelijk. Je zal concessies moeten doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De echte cake is karakteristiek door zijn luchtigheid (eieren), romige smaak (roomboter) en zoetigheid (suiker). De smaak en luchtigheid blijf je houden als je bakt met amandelmeel en wat bakpoeder. Ik kan me dus helemaal niet voorstellen, dat als je geen eieren en (room)boter gebruikt je een lekkere luchtige cake kunt krijgen.
Utrecht
4 jaar geleden
Zonder boter kán wel maar dan krijg je een ander product: kapsel.
Dat is het luchtige baksel dat bijv. in een slagroomtaart zit. Maar dat is vrij droog en zonder jam of crème weinig smakelijk. Echt anders dan cake.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Hoe past een banaan in koolhydraat arm?

Antwoorden (1)

Na heel lang zoeken vond ik dit recept, waarin alleen de vanillesuiker niet voldoet aan de vraag. Die kun je vervangen door vanillepoeder. Wil je er een frosting overheen, dan de gezonde - maar eerst een vervanger zoeken voor de ahornsiroop (want ik neem aan dat die ook als suiker gezien wordt): https://lisagoesvegan.com/vegan-carrotcake/

50 gr amandelmeel
30 gr boekweitmeel
40 gr kokosmeel
100 gr dadels, ontpit
1 banaan, in stukjes
50 ml amandelmelk
200 gr worteltjes, geraspt
40 gr rozijnen
1 tl koek en speculaaskruiden
1 tl vanille suiker
½ theelepel bakpoeder
snufje zout

Verwarm de oven alvast voor op 180 graden.
Meng alle droge ingrediënten bij elkaar in een kom.
Snijd de banaan en dadels in stukjes en meng deze samen met de amandelmelk in een blender tot een gladde massa.
Giet de massa in een aparte kom en meng hier de wortelrasp en rozijnen doorheen. (Maar bewaar wat wortelrasp om daar de cake mee te versieren).
Vervolgens kun je de droge ingrediënten bij de natte ingrediënten doen, zorg dat dit goed gemengd is.
Vet een cakeblik of kleine springvorm (ca. 15 cm) in en doe het beslag hier in. Zet het vervolgens voor 50 minuten in het midden van de oven.
Amadea