Waarom is er een taart vernoemd naar Karel XII van Zweden?

Er staan op het internet meedere recepten voor het maken van een Karel XII van Zweden taart/pudding. Waarom is deze taart naar hem vernoemd?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
2K
Amadea
4 jaar geleden
Deze Zweedse koning was kennelijk een smulpaap. Zo heeft hij begin achttiende eeuw uit Turkije recepten voor [dé Zweedse] gehaktballetjes en gevulde kool (dolma, oorspronkelijk in druivenblad) meegenomen en uit Frankrijk het eten van eekhoorntjesbrood (de paddenstoel). Vermoedelijk heeft men om die reden een zoete taartpudding naar hem genoemd.

Antwoorden (1)

Karel XII was van 1697 tot 1718 koning van Zweden. Als jonge koning was hij zijn vijanden te vlug af en voerde oorlogen tegen Denemarken, Rusland en het Ottomaanse Rijk (Turkije).
Van zijn tochten hield hij bijzondere recepten over. Niet alleen zijn taarten zijn beroemd, maar ook de Zweedse gehaktballetjes (Köttbullar) zijn eigenlijk gebaseerd op een recept dat koning Karel XII mee naar huis bracht uit Turkije nadat hij daar enkele jaren had gewoond.
Hij zal wel een grote lekkerbek zijn geweest.