Waar hangt de hoeveelheid kalkaanslag op de bodem van een kookpan van af?

Ik kook elke zaterdag en elke zondag twee eitjes voor ons ontbijt. Altijd op dezelfde manier, altijd in hetzelfde pannetje.

De ene keer zitten er na afloop behoorlijk veel kleine ronde vlekjes kalkaanslag op de bodem van de pan, de andere keer heel weinig, soms zelfs geen.

Waarom verschilt dat zo van keer tot keer?

(Inductiekookplaat, voor het geval dat van belang is.)

(Gelukkig gaan de kalkvlekjes heel makkelijk weg als ik direct na het koken een schuursponsje over de bodem van de pan haal.)

6 maanden geleden
in: Koken
Inekez1
6 maanden geleden
Van welk materiaal is de binnenkant van de pan? Wordt het pannetje ook nog gebruikt voor andere dingen tussen het eitjes koken door? Gebruik je elke keer geen of evenveel afwasmiddel op het sponsje? Spoel je elke keer goed na, na het schoonmaken? En wordt de pan daarna afgedroogd (restjes water met opgelost kalk verwijderd)? Het neerslaan van kalk op de bodem van de pan is een chemische reactie. Soms is een minuscule hoeveelheid achtergebleven stof (kalk of juist een vet of zuurhoudend iets) voldoende om die chemische reactie in gang te zetten of juist te voorkomen.
Cryofiel
6 maanden geleden
Van welk materiaal is de binnenkant van de pan?
RVS.
Dit is hem:
https://www.ducq.com/eu/nl/deep-saucepan-stainless-steel-16cm-one-handle-with-lid.html

Wordt het pannetje ook nog gebruikt voor andere dingen tussen het eitjes koken door?
Soms wel, meestal niet.

Gebruik je elke keer geen of evenveel afwasmiddel op het sponsje?
Geen afwasmiddel.

Spoel je elke keer goed na, na het schoonmaken?
Ja.

En wordt de pan daarna afgedroogd (restjes water met opgelost kalk verwijderd)?
Ja.
Cryofiel
6 maanden geleden
"Het neerslaan van kalk op de bodem van de pan is een chemische reactie"

Ik dacht dat het een fysische 'reactie' is. Vergelijkbaar met het laten verdampen van zout water. Daarbij verdwijnt het water en blijft het zout achter.
Cryofiel
6 maanden geleden
Het is een zacht schuursponsje, niet zo'n metaalding van vroeger.

Het zijn trouwens ronde vlekjes, geen rode vlekjes. Ze zijn grijswit van kleur.
Vortexxx
6 maanden geleden
Elke zaterdag & zondag schuren met een schuursponsje is nogal abrasief, beter is om een laagje azijn, of verdund tot waar het water voor eieren heeft gestaan één keer in de zoveel tijd te doen, in het algemeen is het water in Nederland niet zo hard dat je na een maand koken een gipsplaat kan bikken uit je pannetje. Normaal gesproken zet kalk zich niet af als rode vlekjes op de bodem van pannetjes, ik denk eerder aan microscopisch stukjes ijzer van het schuursponsje van het de vorige keer schuren.

Antwoorden (2)

De vlekjes (puntjes) ontstaan doordat de eieren in beweging zijn en telkens de bodem raken. Als je de eieren kookt met water dat net niet kookt (borrelt), dan zullen de eieren stil op de bodem blijven liggen en er zullen weinig puntjes ontstaan. Laat je het water borrelen, dan zullen er meer puntjes ontstaan.
6 maanden geleden
Cryofiel
6 maanden geleden
Da's een interessant idee! Vanaf komend weekeinde zal ik eens experimenteren met harder en zachter koken, kijken welk verschil dat maakt.
jc54
6 maanden geleden
Probeer eens met een zeef in de pan, zodat de eieren de bodem niet kunnen raken.........
M.i. zijn er twee* bronnen van kalk in dit verhaal: het water en de eieren. De eierschaal zelf is natuurlijk van kalk, maar er kan ook kalkhoudend vuil op de eieren zitten.
De hoeveelheid kalk in het water vermoedelijk redelijk stabiel, dat van het ei zal wat meer variëren. Daar heb je al één bron van het verschil.

Maar ondanks de stabiele hoeveelheid opgeloste kalk in het water is er ook daarmee heel wat aan de hand:
Wanneer water verdampt blijft de kalk achter. Staat 'vuur' hoger, of staat het water langer op het vuur (b.v. omdat het water een koudere begintemperatuur heeft) dan verdampt er meer water en blijft er meer kalk achter. Zelfs de luchtdruk kan daarbij van invloed zijn i.v.m. het kookpunt.

Meer, of minder verdamping heeft dus ook invloed.

*) Waarschijnlijk val jij er niet onder, maar sommige mensen (w.o. mijn moeder) gooien altijd wat zout in het water bij het koken van de eieren. Volgens mijn moeder breken ze dan wat minder snel. Geen idee of dat ook werkelijk verschil maakt voor het breken, maar voor de kalkafzetting zal het zeker schelen. Dat zou nog een derde reden kunnen zijn, mits van toepassing.