Kan je brood bakken enkel en alleen gebruik makende van maïsmeel (voor allergische zoon) ??

Mijn zoontje van 5 is zwaar allergisch en mag enkel rijst, maïsmeel, groenten en kip eten.

Ik zou hem zo graag eens brood laten eten maar daar zit natuurlijk van alles in wat hij niet mag eten. Zelfs in bio/natuur winkels met van dat speciaal brood vind ik niks wat hij kan eten. Dus zal ik het zelf moeten bakken.

Is het mogelijk om brood te bakken, enkel en alleen gebruik makende van maïsmeel??

Gist zou eventueel blijkbaar (volgens de arts) wel mogen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
16.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
met alleen meel gaat het niet rijzen volgens mij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En met wat gist er bij??
Ritsuka
9 jaar geleden
geen idee, moet je proberen. ik bak geen brood
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Offtopic tip: Je geeft aan dat je zoontje alleen kip mag, maar er zijn erg veel goede vegetarische producten op de markt.
Die kunnen misschien de nodige variatie in zijn dieet bieden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de tip... vegetarische producten, akkoord, maar zowat alles wat ik in bio/natuurwinkels zie aan vegetarische producten heeft altijd wel wat wat hij niet mag eten, vaak aardappel als bindmiddel of zo.
tinus1969
9 jaar geleden
Waarom wil je hem zo graag brood laten eten? HIj is het niet gewend, JIJ bent het gewend. Er zijn hordes mensen (mn buiten Europa) die geen brood eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet ik ook wel, heb zelf jaren in Azië gewoond voor het werk, maar we wonen nu in Europa en hier eten we brood. Voor mij HOEFT hij geen brood te eten, maar als hij op school eet, krijgt hij uiteraard zijn eigen eten mee van thuis. Hij wéét dat hij geen brood mag eten en dat doet hij ook niet, maar soms vraagt hij mij of hij dat ooit wel eens zal mogen eten, dat hij dat zo graag eens zou proeven. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus hij mag wel maismeel, maar geen mais (uit blik bijv.)?
tinus1969
9 jaar geleden
@Maarten2014, je wil iets onmogelijks. Hoe klote ook, je zoon zal niet 'normaal;'kunnen eten, en een nepbrood van maismeel zal altijd anders zijn dan het brood dat zijn klasgenoten eten.
Hoe klote ook, het lijkt me psychologisch belangrijk om dit onder ogen te zien, en ermee te dealen, ipv net te doen alsof een gemiddeld leven haalbaar is.

Antwoorden (3)

Dat hangt er vanaf wat je bedoelt met "enkel en alleen maismeel". Met alleen maismeel, water en gist gaat dat niet lukken. Maar als je bedoelt dat je alleen maismeel gebruikt en geen andere meelsoorten, dan kan het wel.

Het meest lastige zal zijn om een goed bindmiddel te vinden, temeer nog omdat je zoon een heel beperkt dieet heeft. Maismeel is glutenvrij, dat wil zeggen dat je geen natuurlijk binding hebt dat het brood structuur geeft. Je zult dus een bindmiddel moeten toevoegen. Voor glutenvrij brood wordt wel guargom, xanthaangom, agar agar, fiber husk (psyliumvezels), of (gebroken) lijnzaad gebruikt. Elk middel heeft zijn eigen bereidingswijze en het gaat te ver om dat hier uit te leggen, maar als je googelt op glutenvrij brood dan vind je waarschijnlijk genoeg recepten en alternatieven. Ei kan ook voldoende zijn soms. Ik heb het nooit geprobeerd met enkel maismeel maar heb wel in combinatie met een andere glutenvrije meelsoort een keer glutenvrij brood gebakken voor een vriendin. Het is aanzienlijk moeilijk om een goed gerezen brood te krijgen met geheel glutenvrije meelsoorten, dus het zal een beetje en kwestie van trial and error zijn met de exacte hoeveelheden bindmiddel en water.

Google eens op recepten voor maisbrood: als je glutenvrij toevoegt als zoekwoord worden in elk geval de recepten waar maismeel in combinatie met tarwemeel wordt gebruikt er al uitgefilterd, dan moet je toch iets zinvols kunnen vinden lijkt me.

Maar nogmaals: het knelpunt is het vinden van een bindmiddel dat je zoon mag hebben. Ik weet niet of hij agar agar mag hebben (is gemaakt van zeewier) en of hij alle zaden mag, dat zou je denk ik moeten overleggen met zijn diëtiste en/of arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier een recept, op voorwaarde dat er wel rijstemeel gebruikt kan worden.

1 eetlepel bakpoeder
100 gram maïsmeel
100 gram rijstemeel
1 theelepel zout
1 losgeklopt ei
event. wat honing, ong. een volle eetlepel
250 gram water
1 eetlepel olie
beetje water om de broodjes mee te bestrijken

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
Zeef in een kom het bakpoeder.
Voeg maïsmeel, rijstemeel en zout toe en roer goed.
Maak een kuiltje in het midden.
Klop in een andere kom een ei los en voeg al roerend de olie, honing en het water toe.
Schenk dit bij het meelmengsel.
Vul ingevette cupcake vormpjes tot 3/4 met het beslag.
Zet direct in de oven en bak 15 minuten op 200 graden Celsius.
Bestrijk 5 minuten voor het einde van de baktijd de bovenkant van de broodjes met wat water.
Haal de broodjes na het bakken direct uit de vorm en laat afkoelen op een rooster.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is ook gluten- en tarwevrij brood te krijgen dat van boekweit gemaakt is, o.a. bij Eko-Plaza. Of is hij daar ook allergisch voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Boekweit, helaas wel, ja :( Ik heb bij bio/natuur winkels alle soorten brood die ze hebben aandachtig bekeken en overal zit wel iets in wat niet mag. :(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet het absoluut proberen. Ook al lijkt het misschien niet zo op brood, het geeft toch een variatie in het menu.