De beste kaas om mee te gratineren? ... de keuze van het gratineerlaagje is afhankelijk van twee zaken: uiteraard de smaak van het gerecht (een hele pittige kaas gaat meestal niet zo best met een mild recept), en van of je het laagje krokant of juist zacht wilt hebben. Voor een krokante afwerking zijn de wat hardere, oude kazen erg geschikt, en (grof) paneermeel ook. De toepassing van eieren geeft daarentegen vaak een zachte korst.

Een laagje geraspte kaas of kaas in plakjes (bijvoorbeeld Goudse, gruyère, Parmezaan, mozzarella, of een mengsel daarvan).

Je vraag gaat verder met wat het beste past bij spaghetti, dat is hier Parmezaanse kaas, maar ik zou zelfs Pecorino aanbevelen, met nog meer smaak :)

Meer tips in de bron https://groentegroente.nl/kooktechnieken/gratineren/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je van een 'romige' spaghetti houdt waarbij de slierten nog goed heel op te nemen zijn met een vork, kan je heel goed mozzarella nemen. Mozzarella is toch wel de kaas die het beste smelt, bubbelt en bruint.
Deze zachte (buffel) kaas snijd je in plakjes nadat het bolletje (of twee stuks) eerst is uitgelekt. De gekookte spaghetti kruid je naar smaak met bijv. peper, zout en pesto en doe die in een ovenschaal. Verdeel daarop de plakjes Mozzarella, of rasp hem grof, dunne plakjes tomaat, olijfjes, ansjovis, gerookte paprika of whatever je lekker vindt ....sprenkel er wat olijfolie over en maal er wat peper, zout en oregano over.
Je kunt uiteraard ook een romig saus van een kruidenroomkaas als Boursin o.d door de pasta roeren als je meer van een saus houdt door de spaghetti. Na zo'n 20 min. in de oven is de kaas mooi uitgelopen en gesmolten

Maak je de schotel op basis van een pittige tomatensaus dan is vers geraspte Parmezaanse kaas toch wel erg lekker om door de tomatensaus te mengen. Nee, niet die uit een zakje want die smaakt heel anders. De kaas is echter te hard en te droog om mee te gratineren, hij loopt niet mooi uit. Gratineren gaat toch weer het beste met plakjes of stukjes Mozzarella erover verdeeld.

Emmentaler en Gruyère zorgen voor een krokanter korstje en een pittigere smaak. Mag het nog krokanter of pittiger? Meng dan wat paneermeel of parmezaan erdoor.

Er is echter ook een speciale kant-en klare gratinkaas verkrijgbaar in de meeste supers. Vaak is dit een mengsel kazen die zorgen voor de juiste smaak en korst. Ik haal zelf vaak een zakje geraspte kaas voor Pasta-gratin bij de AH. Ik weet dat ze hem daar zeker hebben ;-)
amc