Moet ik andere pannen kopen, als ik van gas naar inductie ga?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Amadea
4 jaar geleden
Dat hangt geheel af van de soort pannen die jij nu hebt. De ene soort is wel geschikt voor inductie en de andere soort niet.
Thecis
4 jaar geleden
@Amadea
Ik zou zeker nieuwe pannen kopen. In basis kunnen ze voor beide geschikt zijn maar de meeste pannen trekken een fractie krom op gas. En dat maakt ze voor inductie ongeschikt.
Utrecht
4 jaar geleden
Dat van de kromme pannen geldt voor de ouderwetse electrische platen of halogeen. Als je maar een goede (dikke magnetische) bodem hebt, doet hij het prima op inductie, ook als hij niet helemaal vlak meer is.
Ik zou het gewoon uitproberen en pas daarna beslissen of nieuwe pannen nodig zijn.
paulus811
4 jaar geleden
Er zijn ook plaatjes te koop die je tussen je plaat en de pan legt. Zo kun je een pan gebruiken die ongeschikt is voor inductie. Maar beter investeer je in een kwalitatief goeie set pannen, daar heb je jaren plezier van (geldt voor een goede messenset trouwens ook, koop geen rommel bij de Action!)

Antwoorden (1)

Je kunt het testen met een magneet(je). Als de pan-bodem magneet aantrekt is die pan geschikt voor inductie. Uiteraard moet de bodem wel vlak zijn.
Als je pannen gaat kopen voor inductie hebben deze een dikkere bodem, ook om kromtrekken te voorkomen.